Rödspättorna är grymt fina på söröya.

Vi gjorde en sista satsning på rödspättorna för att få den där som är riktigt stor och det gick över förväntan. Strax utanför hamnen kan man fiska plattfisk om man vill. Ger ma sig iväg en liten bit ökar chansen att man ska hitta ännu större rödspättor kanske fiskar långt över drömgränsen 2 kilo. När […]

_DSC0864and3

Havskatt och rödspättor .

Först åkte vi ut för att fiska lite blandfisk men det var ingen fart på fisken den här dagen. Så vi körde där det tidigare varit både torsk och annat men det var trögt. I kanterna runt det här grundområdet var det fina sandbottnar  som vi provade fiska hälleflundra på. Här syns en ränna mellan […]

_DSC0811TEL

Söröya och Sörvaer Gestehus bjuder på fina vyer.

Här har vi hamnat mitt i prick med dekal på taket och den stämmer som ni alla vet. Detta är dagtid med solen i ryggen. Här är det en bild utifrån vattnet upp mot stora berget. Det går dessutom att fiska från molen (piren) och få plattfisk. När natten nalkas kommer norrskenet på himlen och […]

Panoptix och Micke blev bra.

Micke  min systerson var med ute en stund på sjön för att dra en gös men framför allt få lite mer info om ekolodets underbara värld. EN dag på Tolken gav både abborre, gös och gädda. Gösarna vi prickade på var ganska tröga och endast ett fåtal var intresserade att bita riktigt i jiggen. Den […]

_DSC0795and33

151cm hälleflundra

Dag tre ville vi se hur det  nära land fisket  fungerade efter torsk och hälleflundra. Här är en karta över hur bottnarna ser ut utanför Söröya. Efter att jag pratat med de som är duktiga på att fiska hälleflundra var det klart att leta efter sandbottnar som ligger i rännor. Så när man tittar […]

Röspättorna fick en chans idag.

Det är dagen efter resan till Storskaltaren och vi är lite slitna. Det var mycket hoppande och slag på vägen ut igår och det känner åtminstone jag av idag. Men det visar att de andra också tyckte det var en tuff resa ut igår. För att alla ska få chansen till återhämtning ska vi vara […]

IMG_E1252

Norska Söröya hade grymt fiske. Första dagen.

Storskaltaren första dagen.   Resan upp gjorde jag med flyg från Landvetter Göteborg. Det var en trevlig tripp som tog 8 timmar med några stopp och mellanlandningar i Norge. Först var det till Oslo sedan vidare till Tromsö och en kort landning i Hammerfest  och slutdestinationen Hasvik. På sista stoppet möttes jag av min fiskekompisar […]

Penn rakt igenom för nu blir det Hälleflundra på Söröya

Om några dagar åker vi till Norska Söröya för att fiska stor torsk och hälleflundra. Utrustningen som ska testas är två så kallade resespön som är fler delade och lätta att få med i väskan. Det första är ett Häleflundrabändarspö som heter Penn Regiment 2 Travel Boat det är ett 30 lbs spö med grym […]

IMG_E1134fix3

Gös igen samt lite abborre.

En del gösar är lite våldsamma intill båten.   Abborrfisket var trögt på morgonen och endast några mindre ville hugga mina beten. Jag såg dem på ekolodet men de bara nafsade på jiggarna och bet av stjärten. Dessa två abborrar var bara ute efter att retas tror jag men den ena kunde inte hålla sig […]

Abborrfiske samt prickskytte på gös.

En abborre har hamnat i håven och den tog på en Berkley Ripple shad . Det har blivit lite av en favorit jigg för mig. Jag får ytterst sällan stora abborrar så när de vägert 700gram är det en stor fisk för mig. Jag hoppas att jag i framtiden ska få chansen att lära […]