Studiedag = fiskedag!

I tisdags hade jag studiedag och pappa tog semester så vi kunde köra ett heldagsfiske. Första rampen vi kom till var omöjlig att sjösätta på pga is så vi åkte till en mer öppen ramp som var isfri men vi var ändå tvungna att bryta oss genom långa sträckor med is för att komma in till platsen vi ville fiska på, där är runt 2m djup och grumligt vatten. Abborre, gös och gädda brukar vi ta där och eftersom vi hade grill och tillbehör men inget kött ville vi verkligen ha abborre eller helst gös till lunch.

Vi hade några hugg på morgonen men det var troligen gös och huggen var snabba och vi hann inte kroka dem. Skulle vi kunna äta den goda lunchen vi hoppades på måste vi ta en fisk. Jag fiskade med en liten Pulse shad och tog en abborre på ca 3 hg, inte riktigt vad vi hoppats på men ändå en fisk. Kort där efter högg något bättre, den gjorde inte mycket motstånd så jag var säker på att det var en gös men visade sig vara en gädda på ca 80cm, den fick gå tillbaka direkt.

Byter plats för att försöka hitta gösen och mitt ute i en vik får vi några snabba hugg men alla fiskarna kliver av halvvägs till båten. Till slut lyckas jag få en att sitta kvar tills vi har den i håven, yess!

Jag hinner ta någon till innan det är lunch. Åker in till en stenkant, tänder grillen och rensar gösen som vi behöll. Det blev riktigt gott och mat smakar alltid gott när man är ute.

Efter lunchen nötte vi vidare och hade hoppats på att fisket skulle blivit bättre men de var fortfarande lika svåra att få att hugga. När solen gått ned och vi fiskade i sista ljuset var vi ändå nöjda med dagen och god mat. Det är alltid segare fiske när det är så kallt i vattnet och fiskarna är sega.

Vi ger inte upp utan kommer fiska på från båt så länge det går!