Handdrillad röding i Vättern

Spinnfiska efter gädda, gös och abborre i skärgården är det vi alltid gör, så när vi blev inbjudna av Andreas Seger att följa med honom ut på Vättern och vertikalfiska röding var det något helt nytt för oss som vi självklart tackade ja till.

Vi möttes på morgonen vid en ramp i norra Vättern och åkte ut till ett välkänt bra rödingställe. Med ca 30 meter vatten under båten började vi sakta glida runt och Andreas letade fisk på sitt Garmin Panoptix och det tog inte lång tid innan flera fiskar syntes under och på sidan om båten. IMG_3898Vi släppte ned våra beten precis ovanför fiskarna och direkt en fisk rörde sig mot betet vevade vi snabbt upp det mot ytan som en flyende betesfisk. Många gånger följde rödingarna snabbt efter men vek av innan ytan utan att hugga.

De första timmarna hade vi några slag på betena men ingen fisk som högg ordentligt.

Vi kryssade runt bland alla andra båtar och testade lite olika platser.

Plötsligt kändes det som både jag och Andreas hade hugg samtidigt men det var Jonas bete som trasslat in sig i våra linor och det blev en riktig härva. Jag började dra upp linorna förhand och upptäcker på Panoptixen ett en fisk kommer upp under mitt bete som dinglar på ca 20 meters djup. Jag försöker dra upp betet och då hugger rödingen, det enda jag kan göra är att hålla mot för det finns ingen lina för rödingen att dra ut när allt är trasslat. Jag drar upp rödingen så fort jag kan utan att lina ska skära in i fingrarna och Andreas är snabbt med och håvar den. Så jäkla häftigt och en ny art för mig!!

Vi fiskar vidare tills vi bestämde oss för att det var lunchdags. På den närmaste ön tände vi vår hopfällbara grill som vi hade med oss och Andreas slängde på ett gäng korvar.IMG_3858

När alla var mätta kylde vi grillen i havet, packade ihop och gav oss ut i Andreas LUND båt igen. Antalet båtar hade inte minskat och vi åkte till den plats där vi sett flera rödingar jaga samtidigt på ca 30 meters djup. Det är riktigt häftigt att kunna se dem på Panoptixen och vi kunde alla 3 i båten släppa våra beten och se vems bete rödingarna jagade. Vi såg ett stort eko av en fisk som stod still precis ovanför botten som vi släppte ned betena på, vi drog betena snabbt, sakta och ryckte dem ovanför fisken men den rörde sig inte. När Andreas släppte ner ett större gäddgummi blev den sur och simmade sakta iväg. (Det var ju inte gädda vi ville ha)IMG_3804

På eftermiddagen började vi fundera på att lämna flocken med båtar och åka till ett annat ställe som vi blivit tipsade om också skulle vara bra. Av alla båtar vi såg hade endast 3 av dem haft fisk uppe så det verkade trögfiskat för alla.

Efter en stunds båtåkning stannade vi till nära det nya stället och började leta fisk med lodet. Här verkade inte fiskarna stå lika tätt men de få som vi hittade jagade mer aktivt och den 3:e fisken vi släppte på högg direkt på Jonas bete. Efter en kort fight kunde vi kroka av den och ta några snabba bilder innan den fick simma tillbaka.

Efter den rödingen var vi alla nöjda och åkte tillbaka mot rampen för att avsluta fiskedagen.

Det var riktigt roligt att fiska med Andreas och vi har lärt oss mycket om vertikalfisket och användningen av panoptix, Ett sådant lod skulle vi kunna ha mycket nytta av i vårt skärgårdsfiske så det står nu på min önskelista!

Tack Andreas Seger för en grym tur i din goa LUND båt!

Nästa fiskeäventyr blir Junior PikeOpen som jag och Jonas ska vara med och guida ungdomar som tävlar i gäddfiske, det kommer bli spännande!