Målrettet fiske etter stor Gjedde

En mer enn godkjent slutt på sommerfisket.

Det blir sakte men sikkert mørkere om kveldene,  og snart er det ikke mulig å fiske etter jobben. En sen Augustdag, pakket jeg båten og reiste avgårde på Gjeddejakt etter jobb. Etter den gode starten på sesongen, har fiskelykken vært dårligere, men det skulle bare mangle. Nå har jeg tre-fire turer uten fisk å snakke om, men det er helt vanlig, og beina var med det godt planta på jorda igjen. Planen for dagen var å dorge pelagisk med store agnfisker. Metoden har levert få men til gjengjeld store fisker, så jeg var forberedt på å blanke, eller i beste fall få en fisk eller to. Fisket begynte veldig tregt, og aktiviteten på ekkoloddet var ikke all verden. En og annen ball med byttefisk var å skimte, men de stod nede på 30-40 meter. Det er rart hvordan det en dag kan være fullt av byttefisk i alle vannlag, mens det neste dag kan være helt tomt. Omsider fant jeg ett område med litt sporadisk aktivitet, og bestemte meg for å gnu i området til det hogg. Etter kanskje en time, stod Svartzonker-Stanga i bue, men i det jeg tok task i stanga og skulle pumpe den inn, løsnet krokene fra Gjeddekjeften. Pokker!..

Jeg fortsatte i samme område, og etter ytterligere to timer, var det endelig fast fisk. Den gjorde som den selv ville, og var vanskelig å holde igjen. Det luktet tiplusser lang vei da jeg så ryggen og halen pløye seg gjennom vannflata. Heldigvis satt den godt, og jeg kunne tilslutt slippe jubelen løs!

Svær fisk i håven

Ei feit og fin seinsommergjedde på 112 cm.

11540 gram 112 cm

Vekta strakk seg til 11540 gram.

11540 112

Den fjerde gjedda over ti kilo i år. Morro!

Etter releasen, var jeg så fornøyd at jeg sveivet inn alle stengene og letet opp Abborstimer i steden, Jeg har aldri fisket etter Abbor i dette vannet, men jeg hadde med ei pilkestang med balansepilk i tilfelle det skulle dukke opp noen Abborstimer på ekkoloddet. Det gjorde det ikke. Ett og annet ekko var å se, og selv om jeg pirret nysgjerrigheten dems, ville de ikke ta.

Så nært men likevel så fjernt. Balansepilk fra båt er ett spennende tidsfordriv.

Nå skriver vi September, og allerede om to uker er det duket for årets første Høstmeitetur. Det er muligens litt for tidlig i mange av vannene enda, men man vet aldri.