Målrettet fiske etter stor Gjedde

Påskefisket

Starten av påskeuka ble tilbragt på hytta i Hedalen med hyggelig selskap, god mat og godt drikke. Hver skjærtorsdag er det duket for den årlige pilkekonkurransen, og med 95 deltagere på startstreken, lå det an til en knallhard konkurranse. Både Stine og jeg har vunnet juniorklassen en gang hver for mange år siden, så her gjaldt det å ikke være dårligst.

17951593_10158471411410363_3705101880039374023_n

Muttern, Fattern og Stine i aksjon!

Konkurransen gikk over tre timer, og etter den første timen, hadde jeg klart å lure opp to Røyer, Modern hadde fått ei som var like stor som mine to tilsammen, mens Fattern og Stine var uten fisk. 2-0 er imidlertid en farlig ledelse, for da Sluttskuddet ble fyrt av, hadde Stine klart å lure opp fire Røyer med en toppfisk på 599 gram. Det holdt til en soleklar seier, både når det kom til Størst fisk og høyest totalvekt. Jeg kunne ikke annet enn å bøye meg i støvet å innse at dama mi hadde fiska fletta av meg.

17918891_10154255667436721_1710563172_n

Stine fikk storeslem mens jeg måtte nøye meg med en loddpremie

Jeg var nok litt lettere frustrert over å ha blitt grusa, men samtidig litt stolt! Nå vet jeg ikke om jeg tør å ta hu med på Gjeddefiske igjen.

WEB_Image Abu Garcia Røyeblink 70mm - Silver 1601235355

Forresten… Alle fire Røyene til Stine ble tatt på Abublinken!

De tre siste dagene av påskeferien skulle det kun dreie seg om Gjeddefiske. Stine fikk selvsagt ikke lov til å være med.

Årets første tur fra båt er alltid spennende. Samtidig er det svært vanskelig å lure Gjeddene til å bite. Vannet er iskaldt, og gjeddene står bare å trykker på bunnen. De to første dagene var det vertikalfiske som skulle prøves. Å fiske saaakte saaakte langs bunnen med jigg eller agnfisk pleier å levere brukbart på denne tiden av året, og i år valgte jeg å legge satsingen til ett helt nytt vann.

Svartzonker McWalley er glimrende å bruke til vertikalfiske!

Gjeddene stod for det meste å trykte nede ved bunnen

Det tok en times tid før jeg fant fisken, og plutselig hadde jeg to hugg på to kast, men dessverre lyktes jeg ikke med å kroke noen av de. Det skulle gå ytterligere ett par timer og tre-fire sniper før det endelig ble tungt i andre enden av snøret.

En finfin førleksgjedde på 97 cm. Den ble estimert til å veie mellom 6 og 7 kg.

Mcpike fikk også noen sjanser den dagen, men det ville seg ikke. Gjeddene var utrolig kresne, og tok kun når jeg fisket ekstremt sakte på relativt dypt vann med hyppige spinnstopp

Etter en lengre dødperiode, smalt det plutselig til på 12 meters dyp. Tilslaget satt, og det stod først bom fast før de velkjente seige hoderistingene meldte sin ankomst. Ett par lange utras og noen pumpinger senere befinner fisken seg rett under båten. Fiskeskjelven hadde forlengst satt inn, og jeg var livredd for å miste den. Det som ikke skulle skje skjedde. Den ristet seg tilslutt av rett før den kom opp på siden av båten. FAEN!.. Så skjedde det altså igjen. Dette var garantert en tiplusser. Hvor stor er ikke godt å si, men en ting er sikkert. Jeg har aldri vært borti maken til krefter på en førleksgjedde før!

Neste dag var det på’n igjen, denne gangen med Marius som matros. Han kom nettopp fra en seksdagers spinnfiskesatsing, og var klar for mer action! Det som skulle være en heldagstur ble litt amputert av at bilen min knela på halvveien. Etter en tlf til NAF som fikk konstatert Batterihavari, fikk jeg kjøpt ett nytt batteri, og vi kom oss omsider utpå, dog tre timer senere enn planlagt.

Marius var Fireballjomfru, men det virket ikke sånn, for det tok ikke lang tid før dagens første fisk valgte å ta agnet hans.

Nydelig gjedde på metern!

Fisket var tregere enn dagen før, men når det først bet, var det fisk av grei kaliber. Snart var det min tur til å håve bra fisk.

97 cm og 6+ med god margin!

Det virket lovende for de siste timene av dagen, men etter disse to fiskene, stilnet det fullstendig. Etterhvert kom også snøværet, og vi holdt på å fryse av oss bjellene der vi stod. Tilslutt måtte vi bare kaste inn håndkleet å reise hjem.

«Hva f*** er det vi driver med?» vil mange tenke her, men for oss er dette ren kos. Vi sitter gjerne ute i båten i snøstorm med neglespretten i jakten på storgjedda, som fremdeles glimrer med sitt fravær

Vi hadde fremdeles en dag å gjøre det på. Neste dag skulle det meites. Været var enda mer bedritent enn kvelden før. Det snødde og blåste kraftig, så tanken på å stå i båten å kaste hele dagen virket rett og slett frastøtende. Da vi kom fram til plassen og fikk øye på noen reale buer på loddet, bestemte vi oss for å ta ett par vertikaldrift før vi putra inn til land. Det skulle vise seg å være ett smart trekk.

Nå snakker vi!

Rett etter nedslippet, smeller det på stanga til Marius, og det som først virket å være en middels stor gjedde, skulle vise seg å være en real gris! Ett digert gjeddehode kom til syne ved ripa, og det kom nok noen gloser fra begge to.

Marius og storgjedda!

Ett av de største gjeddehodene jeg har sett!

Men det som skulle være ei knallbra førleksgjedde på 10-12 kg, viste seg å være en syltynn returgjedde

110 cm og 6400 gram

Det var ikke helt det vi hadde håpet på, og med det dro vi inn til land for å kjøre ut noen agn. Vi samlet opp litt ved å fyrte oss ett etterlengtet bål mens vi ventet på hylende varslere.

Godt med litt varme i skrotten!

Når det kom til meitinga, var det sørgelige greier. Det så lenge ut til å bli med blanking, men runnet kom tilslutt på stanga mi.

Untitled

En snerten liten sak på rundt 4 kg. Bitemerkene på siden indikerer at det er enda større fisk i området. De var bare ikke i bitemodus i dag.

Tre dagers gjeddefiske resulterte i tre brukbare fisker, men de virkelig store Gjeddene glimret med sitt fravær. Jakten fortsetter!

Takk for to trivelige dager, Marius!