Vildt fiskeri i Skjern Å

I den seneste tid har Skjern å virkelig budt på noget fantastisk fiskeri og det mærkede vi for alvor på vores sidste to ture :)

Den første aften ved åen havde vi noget ganske fint vejr til fiskeriet. Det skiftede hele aftenen mellem sol og regn :)

En dejlig aften ved åen

Som vi plejer, delte vi os op langs åen for at dække så meget vand som muligt.

Jeg startede dagens fiskeri med en lille Fast Attack spinner, da den efterhånden har bevist, at den både kan fange laks og ørred :)

På vej ned mod åen modtager jeg et opkald fra Frederik, der allerede havde landet dagens første havørred omkring de 50 cm

dagens første havørred på 50 cm

En flot fisk

fisken huggede på en fast attack

Flot fisk der genudsættes

Det kom overhovedet ikke bag på mig, at jeg på daværende tidspunkt ikke engang havde fået dyppet agnen før Frederik var foran 😀 Jeg gik ned og startede ved min faste plads og allerede i første kast (der var et fejl kast 😀 ) var der hug. Det var en fin havørred omkring et par kilo, der desværre ret hurtigt satte sig i nogle grene, hvilket medførte at jeg mistede fisken.

Det var ærgerligt – det kunne ellers have været sjovt at udligne Frederik allerede 5 minutter efter 😀 Jeg forsatte turen ned langs åen og efter en halv times fiskeri, modtog jeg endnu et opkald fra Frederik, der igen havde landet en havørrd. Det var en meget fin blank havørred omkring de 3 kg, der efter en go fight blev genudsat.

En fine fisk har taget spinneren

En flot havørred omkring de 60 cm.

Fisken genudsættes

Jeg forsatte fiskeriet ned af Skjern å og ankom til en plads, hvor jeg tidligere havde fået fisk og allerede i andet kast, kom der et tungt hug. Det var en havørred der havde taget min spinner og da det gik op for mig hvor stor den var, steg pulsen lige lidt mere.

Så Sker der endeligt noget

Havørreden valgte at gå direkte op til overflade, hvorefter den begyndte at rulle.

Den går direkte op til overfladen

Desværre ruller fisken bare rundt og rundt

Jeg fik den standset et par gange, men kort efter begyndte den bare igen og efter lidt tid, kom spinneren tilbage og fisken var væk. Da jeg mistede denne fine havørred, var jeg ikke bare bitter-  Nej jeg var sur og fustreret over, hvad jeg havde gjort forkert og lysten til at forsatte fiskeriet var nærmest væk.

Jeg kontaktede Frederik, der kunne fortælle om endnu en fin havørred omkring de 50 cm

Endnu en fin havørred

Efter en fin fight var fisken klar til landing

Fisken blev hurtigt genudsat

Den fine havørred blev selvfølgelig hurtig genudsat.

En lille times tid senere mødtes vi ved bilen og selvfølgelig havde Frederik, lige landet endnu en havørred på samme størrelse, lige før han ankom til bilen 😀

Endnu en fin havørred til frederik

Flot blank fisk

Den giver ikke så let op

Fisken havde hugget på en Fast Attack

Jeg må indrømme at jeg igen fik baghjul af Frederik, men jeg kunne da heldigvis trøste mig selv med, at jeg i det mindste krogede fisk og det må da være det næstbedste 😀

Dagen efter var vi igen afsted og det var endnu en fantastisk dag ved åen.

Fantastisk udsigt

Jeg startede dagens fiskeri ved en plads, der er meget kendt for at være sulten, når det kommer til grej. (“Det altid sultne træ”) Men da jeg så ofte har set fisk oppe og vende, skulle det da lige have et forsøg. Jeg lagde spinneren ud og da jeg begyndte at spinne ind, kom der et ordentlig træk i linen. Det var en fin laks der havde taget spinneren.

Den tager spinner lige en meter før træet :)

Fisken vender og går nedstrøms mod træet, men drejer heldigvis lige før det går galt.

Hvad jeg ikke vidste var dog, at linen var gået om en lille gren under vandet og da fisken stikker af opstrøms, peger linen lige ud i træet i vandet.

Fisken går nedstrøms med linen i træet

Forsøger en sidste gang, inden fisken får løs line

Jeg forsøgte desperat at få linen fri, men det lykkedes ikke og fisken gik desværre i træet. Til sidst var der ikke andet at gøre, end at give fisken løs line, så den gik fri.

Det var træls, men om ikke andet havde jeg da haft kontakt i første kast, så mon ikke det nok skulle blive en god dag.

Jeg kontaktede selvfølgelig Frederik og fortalte om min oplevelse. Han havde til gengæld lige landet en fin havørred omkring de 55 cm :)

Så er fisk

En rigtig flot havørred

En flot fisk der hurtig genudsættes

Jeg forsatte ned ad åen på min faste rute og en lille time senere, var der igen fast fisk. Fisken gik op til overfladen kort og gik derefter direkte ind i sivene.

Så er der fisk igen

direkte ind i sivene

Jeg begyndte at tænke, at det kunne være en fin havørred, jeg havde fået på, men da jeg fik fisken ud af sivene, drønede den i fuld hammer, over mod den anden side og så begyndte fighten.

Så kom fisken fri

Den drøner direkte over mod den anden side

Det var bestemt ikke en havørred, men derimod en rigtig fin hanlaks med en stor krog  :)

flot hanlaks og med flot krog

Efter en god fight på ca. 5 -6 minutter, kunne jeg lande en flot laks omkring de 85 – 90 cm.

Flot hanlaks

En fin hanlaks

Genudsætning :)

Sikke en fornøjelse, endelig kom der en fisk på land, det var jo ikke gået som forventet de sidste par gange 😀

Vi fiskede et par timer før der skete noget igen, denne gang var det Frederik der havde hug. Det var en fin laks, der gav noget af en fight.

Så er der endelig hug

Frederik laks Frederik Iversen med laks Frederik iversen Laks

Fine laks med en god kondi

Da laksen havde en fin størrelse til røgovnen, besluttede Frederik, at dette fine eksemplar af en laks skulle med hjem :) Fisken var 73 cm og vejede 4 kg.

Da laksen var  kommet på land, besluttede vi at holde en pause og spise frokost inden fiskeriet igen forsatte. Da vi efter lidt mad igen vendte tilbage til åen, startede Frederik fiskeriet, hvor jeg tidligere havde smidt en laks.

Det skulle vise sig at være en god ide, for allerede i første kast var der hug.

Det var en flot blank laks omkring de 85 cm.

En flot laks der giver en god fight

Flot laks omkring 85 cm

Laksen huggede på en Fast Attack

Laksen genudsættes hurtig

Laksen genudsættes hurtigt

genudsætning

genudsætning for fuld musik

Efter landingen kontaktede Frederik mig over mobilen og vi besluttede at mødes halvvejs til en øl og kalde det for nogle gode dage ved åen :)  Vi havde haft 11 kontakter, hvoraf de 8 af fiskene kom på land, så alt i alt nogle gode dage langs fantastiske Skjern Å.

Vi skålede og vendte efterfølgende snuden hjem til Horsens :)

Håber i syntes om indlægget og smid endelig en kommentar hvis har spørgsmål, eller blot ønsker at sige hej :)