Laksefiskeri på Bornholm. Del 1

Endelig kom dagen hvor vi satte kursen mod Bornholm, der var dog et par start problemer med traileren, få timer før vi skulle af sted.

Planen var egentlig at vi skulle tidligt i seng (kl. 19 ca.), da vi skulle kører hjemmefra kl. halv 2 om natten, for at komme med færgen fra Ystad tidlig morgen. Der var bare et problem, da vi hentede båden efter arbejde, opdagede vi at lejerne på  traileren var ødelagte og straks skulle skiftes. Det i sig selv er egentlig simpelt nok, men som det altid går når man har travlt, var det selvfølgelig ikke lige til, da de selvfølgelig sad fast.

Så efter en del besvær, endte det med at Ryan måtte af sted kl. 20 om aftenen, op til en kammerats værksted langt herfra, for at få banket lejerne ud.

Dette resulterede i at vi først kl. 22.30 kunne begynde at pakke båden og da vi altid er i så god tid med tingende, manglede vi også lige at spole line på 6 trolling hjul.  Da vi endelig kom i seng nærmede klokken sig 00.30, vi nåede nærmest kun at ligge os og så ringede vores vækkeur  :O Lad og sige det på den her måde, det blev en lang tur til Ystad 😀

Da vi ankom til Bornholm var vejret ikke ligefrem godt og vi blev enige om, at tage hen til sommerhuset og få pakket ud og måske tage en lille lur, inden Team Magnus + familie ankom senere på dagen :)

Udsigten fra sommerhuset, ikke ligefrem godt vejr

Så er vi klar til at fange laks :D

Da familien Magnus endelig kom, hyggede vi med god mad og snakkede om lørdagens fiskeri.

Lørdag morgen drønede vi mod hammerhavn kl. halv 7 for at sætte båden i, da vi ankom var vejret utroligt dårligt men det skulle ikke holde os tilbage, for vi havde lakse feber :) Team Magnus satte båden  i ved Tejn havn og sejlede om mod kælderhalsen.

Da vi kom på vandet var det ikke en fornøjelse at skulle sætte grej, det var ikke til at holde balancen i båden og tingene væltede rundt. Det var ikke lang tid man skulle sidde og rode med grej i bunden af båden, før man kunne begynde at smage morgenmaden 😉  De første par timer skete der intet, men endelig kom der hug.

Årets første lakse hug :)

Fisken tog et fornuftigt udløb men få minutter efter var den væk igen. Der var en stor ærgrelse i båden, men vi håbede der nok skulle komme mere.

Vi kontaktede Team Magnus over VHF radioen, de havde på daværende tidspunkt landet to laks i båden, men desværre var lille Magnus blevet meget søsyg, hvilket er noget der nærmest aldrig sker. Men det resulterede i at Lars måtte ind i havn med Magnus, dog kom Lars hurtigt tilbage og forsatte fiskeriet alene.

Endelig skete der noget igen, der var hug på to stænger og så var der ellers nok at se til. Det stod hurtigt klart at den ene måtte være en stor fisk, da linen blev flået af hjulet. Imens vi rykkede grejet smuttede den ene fisk, men den store var der stadig og forsatte med at rive line af hjulet.

Fisken forsatte med at hive line af hjulet og da der var knap 300 meter bag båden og fisken bare stod stille og overhovedet ikke havde planer om at komme ind, endte det med vi rykkede alt grejet så vi kunne sejle efter fisken, inden hjulet blev tømt for line.

Vi blev hurtige enige med os selv om, at det måtte være en hval der hang bag båden :) Da vi begyndte at sejle efter fisken, kunne jeg få halet en del line på hjulet igen og da vi kom tættere på fisken, stod den bare fast i dybet. Endelig begyndte den at komme op, men fighten var endnu ikke slut, den tog gentagne udløb. Efter 40 minutters fight, kom den endelig til syne, det var en god fisk. Der var bare noget galt, fisken kom den forkerte vej ind, blinket sad i halen på en laks vi vurderede til at veje omkring de 10 – 12 kg, hvilket forklarer de vilde udløb 😀 Da vi endeligt skulle lande fisken gik det galt, den blev ved at svømme frem og desværre kom nettet forket ind på fisken og blinket satte sig fast i nettet og så smuttede fisken. Endnu en stor skuffelse, men en fantastisk fight som helt sikkert gav os mere blod på tanden :)

Ryan fighter den fine laks :)

Men vores uheld sluttede ikke her, for kort efter mistede vi endnu en laks der ikke var kroget ordentligt, den smuttede inden vi nærmest nåede hen til stangen. Ikke nok med at vejret var dårligt, så skulle fiskeriet også gå helt elendigt for os, så klokken 17.30 indstillede vi fiskeriet og sejlede i havn. Team Magnus havde haft en god dag, med 4 laks i båden.

Søndag morgen valgte vi at sejle ud fra Tejn havn, sammen med team Magnus. Der var tæt tåge da vi ankom men vi forsatte ud vha. af raderen, det var bare ikke så nemt, da det væltede rundt med lakse liner lige ude for havnen.

Endelig var der fri plads og vi begyndte at sætte grej. Vi håbede på dagen i dag, blev bedre en dagen forinden. Da vi havde fisket i omkring en times tid, opførte den ene sideplaner sig underligt, men det ophørte hurtigt igen og den kørte fint igen. Da der var gået lidt tid besluttede jeg nu alligevel at tjekke stangen for stang og da linen nærmede sig, kunne vi i det fjerne se en lille laks der sad på. Den kom hurtig ind og fik friheden igen.

En lille laks, som hurtig kom ud igen :)

Længere hen på dagen var vi havnet ved nordvest passagen, hvor der lå mange både omkring os. Det var efterhånden længe siden der var sket noget og vi begyndte at tænke, at dagen kunne gå hen og ende som dagen før. Heldigvis var det ikke tilfældet for endelig var der hug og nu skulle den laks bare i båden. Det kom det også og 10 minutter senere kunne vi lande en fin laks på omkring 5 kg og så var vi glade. i løbet af dagen havde vi løbende kontakt med Magnus som på daværende også havde fået et par fine laks i båden.

Så nærmer laksen sig :)

Fanget på Toby salmo 30 g, i farverne kobber og neon grøn.

Fin laks på 5 kg :)

Da klokken nærmede sig 16.30 sejlede vi hjem, da vi skulle til fælles spisning med JSK. Vi havde modtaget en invitation til flæskesteg,  noget som JSK altid står for på den årlige Bornholmere tur. Det blev vi selvfølgelige glade for, da vi egentlig ikke boede samme sted som de andre JSK deltagere, grundet vi var 8 personer der boede sammen og derfor havde lejet et sommerhus.

Spisning med JSK

Mandag  morgen sejlede vi ud fra Nexø havn, da planen var vi skulle ud på bakkerne og fiske. Vi havde store forventninger, da andre fra klubben dagen for inden havde haft ganske godt fiskeri der ude. Da vi ankom var der en tæt tåge, men det lykkedes dog endeligt at få sat grejet.

Skipper hygger sig :)

Så nu må den store laks gerne komme :)

Skipper forsøger at finde fiskene :)

Efter et par timers fiskeri skete der endeligt noget og det var en god fisk. Den blev ved med at tage line og før vi så os om, var der 800 fod ude bag båden og Så fik vi travlt med at rykke det sidste grej, for denne fisk skulle bare i båden. Jeg stod med stangen hele tiden og fightede fisken, imens Ryan tog grejet ind. Fisken lavede lidt af et show for os, da den sprang rundt langt bag båden, første gang den brød vandoverfladen kunne vi se det var en fin fisk. Endelig efter en lang og god fight nærmede fisken sig båden, men hver gang nettet nærmede sig, dykkede den igen. Det lykkedes dog endelig at få fisken i nettet og så var der jubel hos Team spjætte. Det var en super flot laks og bådens pr fisk, så dagen kunne ikke blive bedre og alle de knap så gode fiskedage var glemt.

Endeligt kom der en fin laks i båden :)

Hos Team Magnus gik det som for det meste, også ganske godt. De havde på daværende tidspunkt fanget to fine laks. Senere på dagen lettede tågen en smule og solen kom så småt igennem. Imens vi sad og slappede af, ser vi at den ene downrigger opfører sig underligt. Jeg var et par gange henne og mærke på stangen og der var intet at mærke og det hele så igen fint ud. Lidt senere er der endelig hug igen, denne gang på sideplaneren.

Da vi begynder at fighte fisken, opdager vi at den nederste downrigger pludseligt var blevet udløst, men at den opfører sig underligt. Vi får landet den første fisk, der er en fin laks på 4,5 kg. Da vi får fat i den anden stang, er der intet at mærke, men i det fjerne kunne vi se en blank side i overfladen. Da vi fik den ind til båden, var det en laks på 4 kg. Det er formentligt den, der var skyld i at downriggeren kort forinden, opførte sig underligt, da fisken ikke har kunnet udløse klemmen.

Fin laks på 4,5 kg :)

Efter en god dag på vandet, vendte vi snuden hjemad omkring kl. 17. Da vi kom i land skulle der selvfølgelig lige tages billeder af den fine store laks, hvorefter det hele skulle renses :)

Den flotte laks fortjener et par billeder. Endelig en ny pr i båden :)

Så ankommer team Magnus i havn :)

Magnus er i godt humør efter en god dag på vandet :)

Vi er meget stolte af dagen fangst ;)

Det var en dejlig dag :)

Da alt var færdigt fik vi lidt dejligt mad, og lille Signe havde bagt lækre chokolade muffins til os som dessert..

Team Magnus havde de sidste dage haft problemer med at deres line sprang og derfor var Susan (Lsrs´s kone),  blevet sendt ud efter nyt line, mens vi var ude og fiske. Så aftenens projekt var at få line af og spole den nye på, men det var godt nok mange menter line at rive af. Så derfor kom Lars på en ide, der indebar en håndmixer og et stk. tom dåse 😀

Så skal der spoles line af alle hjul :D

Da klokken blev halv 1, smuttede vi alle i seng så vi var klar til næste morgens fiskeri :)

Håber i syntes det var hyggelig læsning og gode billeder fra vores tur til Bornholm. Næste indlæg vil selvfølgelig omhandle anden del fra vores opvarmningstur til Bornholm :)