Laksefiskeri i Mørrums åen. Del 2

Linket til filmen, findes nederst på siden :)

Søndag morgen startede som de andre dage, vi stod op kl 04.00 for at spise morgenmad. Efter vi havde spist morgenmad, gik vi ned til åen for at fiske. Jeg forsætter ned til det sted hvor jeg havde fisket de andre dage, mens de andre fiskede længere nede af åen. Det var en dejlig morgen og der var mange fisk oppe og markere i overfladen, så jeg havde høje forventninger.

Kl. lidt i 5, var jeg klar til at fiske

smuk morgen

Jeg havde ikke fisket mere en 20 minutter, før jeg fik det første bid. Det var en flot stor laks som tog nogle lange udløb ned af åen. Jeg begyndte at følge efter fisken, da den havde taget en del line, men pludselig vender fisken om og svømmer i fuld kraft tilbage mod mig. Det passede mig perfekt, for var nået til et punkt hvor jeg ikke længere kunne følge fisken ned af åen.

Efter 15 minutters god fight, begynder fisken at blive træt. Jeg kalder flere gange efter de andre, i håb om at de kommer og hjælper med landingen af fisken. fem minutter senere er fisken mere eller mindre klar til landing, der er bare det problem at jeg selvfølgelig ikke har fået mit net med, da jeg valgte at følge fisken ned af åen. Da der endnu ikke var kommet nogle for at hjælpe med landingen, var der ikke andet at gøre end at forsøge at håndlande fisken. Det skulle vise sig at være langt sværere end jeg havde regnet med, for der var ingen steder hvor jeg ordentlig kunne komme ned og stå og da åen er meget dyb under land, ville jeg ikke tage chancen og hoppe ned med mine vaders på.  Jeg trækker fisken hen mod mig og den kommer stille hen med siden til og virker klar til at landing. Men da jeg griber ud efter fisken, laver den et sidste forsøg på at slippe væk og begynder at vifte og rykke med hovedet, hvilket resulterer i at min spinner lander på jorden ved siden af. Det var en bitter fornemmelse at sidde tilbage med, for havde jeg haft nettet var den kommet på land. Så tæt på og alligevel så langt fra.

Jeg satte mig hen i græsset for at slappe af og komme lidt til mig selv igen, kort efter kommer Ryan gående og det var svært at skjule hvor bitter jeg stadig var.

da klokken nærmede sig 10, begyndte vi at gå tilbage til hytten for at få lidt at spise :) Da vi havde fået lidt frokost, gik Magnus og jeg på jagt efter pinde, så vi kunne lave snobrød.

Lars på jagt efter grene til snobrød

De hygger sig med snobrød

Så er der snøbrøds hygge, det skal der os være plads til.

Så blev hele flokken samlet :)

Imens de andre lavede snobrød, kunne jeg sidde og slappe af lidt af inden jeg ville ned og fiske igen.. Kunne ikke rigtig finde ro, velvidende at der var massere af laks i åen, som kun ventede på at blive fanget :)

Så kan man lige hvile ryggen lidt, inden fiskeriet forsætter.

Da jeg ikke kunne finde ro til at hygge med snobrød sammen med de andre, smuttede jeg igen ned til åen for at fiske. Der gik ikke længe før jeg blev mødt af min lille “Magnet ” Magnus :)  det var nu så hyggeligt med lidt selskab, så vi forsatte ned af åen til et sted, vi endnu ikke havde fisket så meget. Vi sad og hyggede fiskede lidt efter døbel og andre småfisk og sommetider  forsøgte jeg da også efter laks.

Det var en dejlig dag ved åen.

Omkring kl 16.30 blev vi kaldt tilbage til hytten for at spise aftensmad. Vi havde aftalt af spise tidlig, så vi kunne komme ned og fiske forholdsvis tidligt. Ryan og jeg aftalte at fiske ved det sted, hvor jeg tidligere på dagen havde mistet en fin laks, mens de andre fordelte sig lidt forskellige steder ved åen. Da vi ankom til stedet hvor jeg tidligere havde fisket, var der massere af aktivitet i vandet.

Der skete ikke det store de første par timer ved åen, så vi prøvede utallige af forskellige agn, men intet virkede. Ryan begyndte at fiske med flue, for nu ville han prøve en lille rød og sort flue, fisket lige over bunden. Der gik ikke længe før jeg kunne hører Ryan kalde, han havde en fin fisk på krogen. Jeg stormede hen til ham og fik startet mit Gopro kamera.

( Fighten med b.la. denne laks, kan ses på linket nederst på siden )

I mange kontante ryk, rev fisken linen af hjulet og der gik ikke længe før vi var inde ved ” bag linen “. Imens fisken tager udløb, vælger fluehjulet at dele sig i to. Ryan forsøger at holde hjulet samlet og på samme tid holde linen stram, imens fisken forsætter sit udløb.

Så er fighten igang :)

Ryan er meget koncentreret

Det er hårdt at fighte en laks, på en skadet hjul...

Efter 6 minutters næsten konstant udløb, stopper fisken og begynder at trække ind mod land. Fisken var på det tidspunkt meget langt nede af åen og det var svært at holde fisken ude af diverse siv, men det lykkedes nu alligevel.¨

Fisken var meget træt og på tilbage vejen var det nærmest bare dødvægt der skulle hives ind. Efter en fight på godt 15 minutter begynder jeg at gå fisken i møde,  så den kunne landes. Jeg var meget nervøs, vi måtte endelig  ikke miste fisken nu.

Laksen springer

Så skal laksen bare i nettet

Så lykkedes det endeligt at få en laks :)

Ryan tager imod hans fangst :)

En meget glad og lettet Ryan, kan glæde sig over den flotte fangst

Heldigvis gik landingen godt og 20 minutter senere, lå der en flot hanlaks på 7,8 kg og 95 cm foran os.

Ryan med hans flotte Hanlaks

Endelig fik vi den laks, som vi havde ventet på så længe. Vi var lettet og utrolig glade over det gik godt, så nu kunne vi glæde os til at vise fisken frem til de andre. Da det begyndte at regne valgte vi at gå tilbage til hytten, inden det blev alt for mørkt. På vej tilbage mod hytten møder vi far, som ellers havde planlagt at komme og fiske lidt henne hos os. Da han så den flotte fisk,  valgte han også at gå med tilbage til hytten for at vise de andre den :)

Lars og Magnus var endnu ikke komme tilbage til hytten, så vi valgte blot at hænge laksen op og se hvor længe der gik før de så den, når de kom tilbage. Far gik ind og satte kaffe over, for den fine fangst skulle jo fejres med en Irish Coffee.

Ryan med dagens fangst

Ryan og hans Laks

Da Magnus og Lars kom tilbage, satte de sig straks ned og fik lidt at drikke. De havde endnu ikke opdaget laksen, der hang lige ved siden af dem og da der var gået lidt tid, valgte Ryan at tænde en lygte. Lars og Magnus troede nærmest ikke deres øjne, da der pludselig hang en stor flot laks ved siden af dem. Laksen blev beundret og Magnus skulle også lige have et foto med den flotte fisk :)

En stor fisk til en lille mand :)

Laks

Flot Hanlaks

Da laksen var ordnet og vi havde siddet og snakket lidt, gik vi i seng så vi var klar til endnu en dag ved åen.

Linket til filmen med div. fights : http://www.youtube.com/watch?v=blAEdeDldhU&list=HL1381187209&feature=mh_lolz

Håber i syntes det var god og hyggelig læsning :) Næste indlæg vil omhandle de sidste dage ved Mørrums åen,  som byder på flere gode fights med flotte laks. Herudover vil der komme endnu en video, med div. fights fra hele turen :)