laksefiskeri i Mørrums åen. Del 1

Endelig kom dagen hvor vi skulle af sted til ABU stugan ved Mørrumsåen, for at fiske laks og store havørred. Jeg havde valgt at dele denne oplevelse med Ryan, min far og vores gode ven og makkerbåd, nemlig Lars og hans søn Magnus  :) Vi kørte fredag den 16 august, klokken 04.30, så vi kunne være ved hytten forholdsvis tidlig og stadig få en masse ud af dagen :)

Lars, Magnus, Ryan og far er klar til ferie :)

Da vi ankom til området hvor hytten lå, var vi inde forbi byen Svängsta for at besøge ABU shoppen. Vi fik de sidste informationer omkring hytten og fiskeriet i åen :)

Når man skal, så skal man :)

Abu hallen i Svängsta :)

Abu shoppen i Svängsta

Abu shoppen

Da klokken blev 11, ankom vi til hytten og den første tid i hytten blev brugt på at studere hytten og den store flotte han laks som hang i entreen :)

Abu stugan

Abu stuga

En flot han laks på 22,9 kg og 125 cm, fanget lige neden for hytten :)

Mit sove rum i kælderen. Det er ren luksus :D

mit og Ryans værelse :)

En stor flot stue :)

spisestue og køkken :)

Far gik straks i gang med at pakke maden frem, så han kunne lave frokost :) køkkenet er jo hans hjemmebane og det nød vi godt af hele turen 😀 Vi andre havde travlt med at få pakket grejet frem, så vi hurtigt kunne komme i gang med at fiske 😀

Far er straks igang med god mad...

Så er vi klar til at fiske, når vi har spist :)

udsigten over mørrumsåen fra Hytten :)

efter spisning var vi klar til at begynde jagten efter laks :)

Da klokken blev 12, havde vi fået pakket ud og fået spist frokost, så nu skulle fiskeriet for alvor begynde :) Vi startede alle sammen med at fiske med spinner på nær Ryan, der startede med at fiske med flue. Vi var dog ikke helt klar over i nu, hvordan vi skulle lokke fiskene til at hugge, så vi måtte prøve os frem. Det var ikke højsæson for laks og havørred i åen og fiskene i åen indtog ikke føde, så de skulle tirres til at hugge.

Abu fiske område :)

Ikke dårligt hytten ligger så tæt på åen :D

Det er utroligt flot ved mørrumsåen :)

Det er et lækkert område

Far nyder udsigten fra Broen lige nede foran hytten.

Det var muligvis ikke højsæson, men der var utrolig mange fisk i åen. Da vi kom ned til vandet, sprag de overalt og nærmest hele tiden. Det var dejligt at fiske et sted, når man vidste der var fisk i området og vi havde selvfølgelig store forventninger. Men efter 5 timers fiskeri uden hug, begyndte man at blive frustreret over alle de hoppende fisk. Hvorfor hugger de ikke?  der er jo så mange af dem? og  man er derfor sikker på, at man gør noget helt forkert :) Jeg skiftede lidt mellem både flue og spinner, men mærkede intet.

Et lækkert sted til flue fiskeri :)

Så bliver det ikke meget bedre :)

Men endelig skete der noget længere nede af floden, Lars havde fisk, desværre tog den kun kort udløb og så var den væk. Kort efter fik far et hurtigt hug, den sad heller ikke ordentlig på og var hurtigt væk. De virkede som om, at fiskene huggede meget forsigtigt og der var jo heller ingen der havde sagt, at det skulle blive nemt :)  Lars blev på sit spot, og kort efter blev han da også belønnet med en lille gedde, som vi desværre ikke nåede at tage et billede af, inden den kom ud igen :)

Lige inden vi skulle op og spise, fik jeg endelig en godt hug. Det var en god fisk, som i starten svømmede stille rundt lige ude foran. Den havde taget en lille bluefox vibrax  spinner str. 3 i sølv og rød og hugget faldt lig nede foran hytten ved broen.
Ryan, Lars og Magnus samlede sig rundt om mig og havde nettet klar. Efter 5 minutters fight, begyndte fisken at komme tættere på os, så vi kunne få en glimt af den, det var en flot laks.
Da laksen fik øje på os, tog fanden ved den og bremsen på hjulet kunne ikke bremse den og den satte kurs direkte mod broen. Jeg forsøgte på alle måder at stoppe den, men det lykkedes ikke og laksen valgte at svømme igennem indgangen af broen på modsatte side af åen og jeg havde ingen mulighed for at krydse åen og følge efter den. Da det skete var jeg klar over, at denne laks sandsynligvis ikke ville komme i land.
Min linen gled op af stenvæggen på broen, imens laksen sprang forvildet rundt på den anden side af broen og kort efter blev linen slap.
Linen sprang og fisken var væk, det var en træls fornemmelse at stå tilbage med, men en fed oplevelse og i det mindste skete der noget :)
Rasten af aftenen forgik i hytten, far havde nemlig lavet go mad og efter spisningen blev der lagt taktik for lørdagens fiskeri, over en kold øl, bål og en god Irish Coffee :) Så bliver det ikke meget bedre..

Hygge på terrassen foran hytten :)

Dejlig aften :D

Lars er en rigtig bålmester :)

Lørdag morgen ringede mit vækkeur kl. 04, nu skulle der bare fiskes. Jeg kunne hører far også lig var stået op, så jeg vækkede Ryan og gik ovenpå til far. Far var ved at lave lidt morgenmad til os, så jeg vækkede også Lars og Magnus. Kl. halv 5, var vi klar til at gå ned og fiske. Jeg startede nede foran hytten, men begyndte kort efter at forsætte længere ned af åen. Magnus fulgte efter og prøvede ihærdigt på at fange en fisk, selv om det bestemt ikke var nemt :) Det skete da os i ny og næ, at han fangede et træ eller sad fast i bunden. Men det slog ham ikke ud af kurs, så når jeg fik den fri, var han klar til at fiske igen… Jeg gik videre ned af åen og Magnus fulgte troligt efter, Jeg havde fået mig en lille snaksaglig magnet, men det var nu hyggeligt :) Efter et par timers fiskeri fik jeg et hurtigt og kontant hug, hvorefter fisken var væk. Det var da en træls fornemmelse, men der var da fisk og det kunne da lade sig gøre at tirre dem til at hugge :)
Omkring kl. 1o smuttede Magnus og jeg tilbage til de andre, for at hører hvordan det gik for dem. De sad på en lille bro og holdte pause, far ville begynde at gå op i hytten for at lave ” Morgenmad” 😀

Afslapning ved Åen :)

broen ved hytten :)

Efter vi havde siddet og snakket lidt, gik far op for at lave mad, mens vi andre forsatte med at fiske lidt. Ryan blev ved den lille bro for at fiske med flue, imens forsatte vi andre længere ned mod broen. Magnus og jeg fiskede under broen, da der var flere gode fisk oppe og vende. En lille time senere, kunne vi hører far ringe med klokken og vi skulle op og spise.

Da Magnus, Lars og jeg var på vej op til hytten, kunne vi hører Ryan kalde. Vi stoppede og kiggede ned til den lille bro, Ryan havde en laks. En stor flot blank laks brød overfladen. Det er længe siden jeg har løbet så stærkt, der var flere gange hvor vi nærmest væltede ned af trapperne. Da vi endelig nående hen til ham, sprang fisken en sidste gang og fluen hang i luften og fisken var væk. Vi var alle skuffet, det ville ha været en fornøjelse at kunne lande sådan en flot laks.

Da vi kom op til hytten havde far lavet æg, bacon og beans til morgenmad/frokost, bare lækkert :)

Min søde far :)

Lars og Magnus slapper af efter go mad :)

Efter vi havde spist, smuttede Ryan og jeg ind til Mørrum for at handle div. mad ind. Da vi var der inde, smuttede vi lige ned forbi laksens hus og nød udsigten ved mørrumsåen :)

Mørrumsåen ved laksens hus

Så bliver det ikke bedre :)

dejligt område

Laksens hus

Da vi kom hjem til hytten, gik der ikke længe før vi atter var klar til at smutte ned til åen. Lars og Magnus fik hurtigt gjort sig klar til at fiske :)

Lars og magnus er klar ;)

Senere på dagen efter at vi havde spist lækkert aftensmad, smuttede Ryan og jeg en godt stykke ned af åen, for at se om vi kunne finde nogle laks. De andre blev tilbage ved åen, tæt ved hytten. Det var en dejlig aften ved åen og der var massere af fisk i området, desværre var de ikke til at lokke.

En dejlig aften ved åen :)

Mørrumsåen

Da klokken nærmede sig 22, gik vi tilbage mod hytten. De andre var gået op til hytten og Magnus var gået omkuld. Vi andre var også trætte, men der var da alligevel tid til en Irish Coffee :) Klokken 23.30 gik vi i seng, så vi var klar til en ny dag søndag…

I næste uges indlæg forsætter vi vores tur ved Mørrumsåen, hvor vi endelig får lov at se en laks helt tæt på. Herudover får vi en del optagelser med vores Gopro  :)  Håber i vil læse med