Lakse fiskeri i Mörrumsåen og ny PR laks.

Endelig kom dagen hvor vi skulle af sted på årets første tur til Mörrums åen,  for at fiske laks, en tur vi i lang tid havde set frem til :) Vi havde valgt at inviterer vores gode fiskeven Ole Egelund med, så også han fik del i den fantastiske oplevelse det er, at komme op til ABU stugan. Ole kom hjem til os mandag aften, så vi lige kunne få pakket bilen og snakke lidt grej inden vi gik i seng.

Tirsdag morgen kl. halv 5, ringede uret og så kørte vi direkte mod Sverige. Da vi ankom til hytten omkring kl. halv 11, var rengøringen stadig i gang med at gøre hytten rent og derfor gik vi en tur ned til åen for at se på fiskevandet. På vej ned til åen kunne vi se en stor laks stå på helt lav vand, og så kom fiskefeberen for alvor op i os alle og det kunne ikke gå hurtigt nok med at få pakket ud :) Vejret var rigtig fint fiskevejr, skiftende mellem sol og regn og en temperatur på ca. 18 grader.

Så er vi ankommet til ABU stugan :)

Så er vi klar til nogle gode dage :D

Mörrumsåen

Da vi kom ned til åen, havde vandet en temperatur på omkring 19,8, måske ikke lige det mest optimale, men der var ikke andet for at prøve. Der var rigelig med aktivitet i vandet og laksene sprang ukontrolleret rundt og det gav jo kun mere blod på tanden. Desværre var de ikke helt så nemme at lokke som vi havde håbet på og da vi gik op for at spise aftensmad, var det kun blevet til et par små gedder :)

Efter spisning begav vi os endnu engang ud på jagt efter en laks, og da vi ankom til det såkaldte ” Dansker sving “, skulle det jo lige have et skud. Der var utroligt mange fisk, men alligevel var det gedderne der tog over og det blev igen til et par små gedder :)

Ole med en lille gedde :)

Da det var begyndt at blive mørkt og vi endnu ikke havde fanget noget, besluttede vi at liste op til hytten og nyde en Irish Coffee inden sengetid :)

Lige lidt godt at sove på ;)

Onsdag morgen ringede vækkeuret lidt over 4, for nu skulle der fiskes igennem. Jeg vækkede Ole og Ryan, som bestemt ikke var lige så morgen friske som jeg selv, så det krævede lige lidt kaffe og morgenmad inden vi gik af sted. Vi startede med at gå ned mod Dansker svinget, da både Ryan og jeg mærkede en del fisk der sidste år. Da vi ankom var der som altid mange fisk i området, så nu var skulle vi bare finde ud af hvad de ville have den dag :)

En dejlig morgen ved åen.

Så bliver det ikke mere smukt :)

Laksefight:

Da jeg stod på mit spot og fiskede, var der en laks der gentagne gange var oppe og vende i overfladen. Jeg begyndte straks at kaste til den, men efter ca. 20 minutters fiskeri, var den stadig ikke interesseret og tankerne om nye steder havde strejfet mig, men jeg besluttede mig for, at tage et enkelt kast mere og så skete det vi alle havde ventet på. Der kom en ordentlig trykbølge bag min spinner og så var der laks og jeg fik hurtigt kaldt drenge tilbage. Den tog en god tur opstrøms, hvorefter den vendte og gik tilbage mod mig.

Jeg var meget spændt, men egentlig ikke sådan nervøs, da jeg følte jeg havde god kontrol over fisken. Men da laksen så lige valgte at springe op og lande på vandet lige foran os, og det gik op for os hvor stor laksen var, ja så blev jeg nervøs 😀 Efter en flot show foran os, gik fisken nedstrøms og vi valgte og følge efter den ned af åen, indtil vi fandt det perfekte sted at lande fisken. Efter omkring 20 minutters fight, kom laksen ind og var klar til landing.

Det var en smuk hunlaks på 106 cm og estimeret 14 kg, der herudover var i særdeles godt i stand. Da hun selvfølgelig var med rogn, besluttede jeg at genudsætte den, så den kunne sørge for en ny generation af små laks 😀 Efter et par hurtige billeder, blev den udsat og svømmede hurtigt videre.

Et super flot eksemplar af en Mørrumlaks

Så skal laksen tilbage i åen.

Så er den klar og begynder selv at ville fremad

Og væk var laksen, der forhåbentlig smutter op og får lagt side æg.

Da laksen svømmede hurtigt væk, stod jeg tilbage i vandet noget tid, med en følelsen af succes og overvældende lykke. Da jeg kom op af vandet skulle det selvfølgelig fejres med en øl, da det i øvrigt var en ny PR laks :) Efter lidt tid fiskede vi igen videre, for nu skulle de andre lige fange en laks. Det var en fantastisk fornemmelse, blot at kunne gå og fiske helt roligt, idet man havde landet drømmelaksen og ens mission for turen var fuldført.

Resten af dagen gik med lidt blandet fiskeri lags åen, men uden egentlig at mærke noget særligt udover små gedder 😀 Da det blev aften besluttede vi at lave bål nede ved åen og nyde en go Irish Coffee inden sengetid 😀

Fantastisk fiskevand langs Mörrumsåen

Ole tester lige fluegrejet :)

Ole og Ryan hygger sig :)

En dejlig aften ved Mörrumsåen

En lille gedde :D

Ole og Ryan efter en go dag ved åen

Så bliver det ikke bedre :)

Torsdag morgen var jeg igen tidlig oppe og måtte som alle de andre dage vække både Ole og Ryan, som stadig mente jeg kørte dem for hårdt i fiskeriet. Men sådan er det, når man vil fange laks, så kan man sove når man kommer hjem 😉 Jeg startede igen ved mit sædvanlige spot, mens Ryan og Ole fiskede nede foran hytten. Senere på morgenen nåede både Ole og Ryan op til mig, men hverken de eller jeg havde mærket noget. Ryan gik op til hytten før os andre, da han havde lidt ondt i ryggen. Da Ole og jeg kom tilbage til hytten omkring kl. 10, havde Ryan lavet lækker morgenmad og så bliver det jo ikke meget bedre 😉

Efter spisning gik Ole og jeg ned til åen for at prøve at fange en Døbel, imens Ryan tog sig en middagslur . Det gik dog ikke så for godt for Ole og jeg, da vi kun kunne præsterer at fange en skalle. Vi blev derfor ret hurtige enige om, at det var bedst at vi holdte os til laksene 😀

Ole med en skalle og ikke en Døbel :D

Omkring kl. 16, gik vi tilbage til hytten for at forbedre aftensmad, der bestod af lækker grillmad. Imens vi sad på terrassen,  læste Ryan op fra bogen omhandlende fiskeri i Mörrumsåen, i håb om et par gode fif.

Ryan deler ud af bogens guldkorn ;)

Ole står for dagens aftensmad ;)

Jeg nyder at slappe af, mens gutterne sørger for maden :D

Efter spisning satte jeg kursen ned mod dansker svinget sammen med Ole, og da vi ankom var der endnu mere aktivitet end de andre dage og fiskene virkede langt mere aggressive. Vi havde bemærket at vandstanden var fladet meget, siden vi ankom tirsdag hvilket nok har gjort forskellen.  Da klokken nærmede sig halv 8, var der endelig hug. Det var en fin hanfisk der var faldet for min ABU Garcia Salmo seeker spinner, desværre havde krogen ikke sat sig ordentlig og jeg mistede fisken.

En smuk aften ved Mörrumsåen

Det var desværre ærgeligt, men heldigvis gik der ikke længe før der igen var bid. Denne gang var det Ole der havde fisk. Ryan var lige ankommet til stedet, da vi hører et ordentlig plask henne fra Ole. Det var en meget flot fisk der havde bidt på, så vi stormede til for at hjælpe, fisken tog et stykke ned af åen og drønede lige ind i alle sivene. Vi fulgte efter, men mærket gjorde det ikke nemmere at løsne fiskene fra de mange siv.  Ryan hoppede i vandet på den ene side og jeg på den anden side, da vi endelig fik løsnet linen, var fisken desværre væk.

Ole prøver desperat at få laksen ud af sivene.

Da klokken blev halv 11, besluttede vi at slutte dagens fiskeri, så vi kunne komme tidlig op og nyde de sidste timer ved åen fredag morgen :)

Fredag morgen startede vi hvor vi slap aftenen før og det var en helt fantastisk morgen at slutte turen med.

Mörrumsåen tidlig morgen

Mörrumsåen

Vi gik straks i gang med at fiske, men der var intet at mærke de første timer selv om der ellers blev fisket på livet løs.

Ole prøver at lokke en laks, hvor han dagen inden mistede fisken.

Ryan prøver lykken hvor jeg fik drømmelaksen

Da vi sætter os for at nyde en kop kaffe, er der en fisk der bliver ved at ringe lige i vandkanten. Efter lidt tid, bliver det alligevel for meget for mig og jeg lister mig hen på knæ, for at snige et kast ud, lige hvor fisken var oppe.

Man kan se hvor laksen lige har markeret i vandet

spinneren bliver kastet ud lige 5 meter bagved

og så sad laksen der, den havde taget en abu salmo seeker 18 gram

Fisken gik direkte ud i strømmen, hvor man kunne mærke den rystede på hovedet.

Efter spinneren ramte vandet, fik jeg listet den helt ind lags kanten og så faldt hugget. Fisken gik direkte ud i strømmen, hvor man kunne mærke de kraftige hovedryk, som desværre var nok til at løsne spinneren og jeg måtte nøjes med en ordentlig overraskelse :) Det blev ikke til meget mere fiskeri den morgen. Da vi kom tilbage til hytten fik vi lækker morgenmad som Ryan igen havde stået for. Da vi havde spist fik vi pakket og ryddet det sidste op, inden vi skulle rejse hjemad.

Ryan er i fuld sving med at feje gangen :D

Så er det hele pakket og klar

Ole ved siden af den største laks, landet på ABUs fiskevand lige foran hytten. 22,9 kg :)

Da bilen var pakket satte vi kursen mod Danmark. Det havde været en helt fantastisk tur som altid og jeg kunne kun glæde mig over, at vi allerede ugen efter igen skulle gæste ABU stugan, sammen med alle bloggerne fra Purefishing.

Håber i har syntes om indlægget og smid endelig en kommentar hvis har spørgsmål eller bare vil sige hej :)

Næste uges indlæg vil omhandle vores tur til Mörrumsåen sammen med Purefishing, også her bliver der landet laks.