Fiskeweekend og ny pr. Havørred

Endelig havde vi en weekend, hvor der ingen planer var og derfor besluttede vi at, den skulle bruges på intenst fiskeri efter havørred og laks i hhv. Storåen og Skjern å.

Fredag besluttede vi at fiske nogle timer efter arbejde og da storåen ligger lidt længere væk, blev det Skjern å vi drog til :)

Så er vi klar til en weekend i fiskeriets tegn :)

Som vi plejer, delte vi os op over nogle forskellige stræk langs åen, for at dækket så meget vand som muligt. Frederik fiskede hytte stykket og jeg valgte at tage Mosgård. Allerede fra start havde Frederik gang i den, da en fin havørred straks kom ud af vandet efter spinneren. Desværre lykkedes det ikke fisken at nå spinneren, men allerede kort efter var der igen bud.

Havørred

En fin havørred

Det var en fin havørred på omkring de 50 cm der hurtig fik friheden igen. Efter at have snakket med ham, havde jeg troen i hvert kast jeg tog. Der var tilsyneladende gang i havørrederne. Jeg fiskede en times tid, da jeg igen modtog en opkald fra Frederik. han havde lige fået endnu en fin havørred omkring de 55 cm.

Så er der igen bud efter spinneren

En flot havørred omkring de 50 cm

Det kom overhovedet ikke bag på mig, at Frederik havde så fint fiskeri – jeg var efterhånden vant til at få baghjul af ham i åen 😀  Men skønt der skete lidt. Da klokken nærmede sig 21, besluttede vi at sætte kursen hjemover. Jeg havde intet mærket denne aften, men heldigvis var der endnu en dag imorgen :)

Lørdag morgen var vi igen klar til en dag i fiskeriets tegn, vejret så lovende ud til havørred. der var overskyet og en smule regn.

Vi besluttede at starte i Skjern å, da Frederik insisterede på, at han ville vise mig hvor, han dagen forinden, havde en havørred efter spinneren. Så vi holdte ind til siden og Frederik gjorde hurtigt stangen klar og hoppede i et par skridtstøvler. Jeg gik med og tog mit gopro på, for med hans held, skulle det ikke undre mig, at han fik en fisk :)

Jeg startede kameraet og stod trofast og studerede hvor han lagde sit første kast – ” Den står lige bag denne strømrande, da der er et hul bagved”. Jeg kiggede ud og pludseligt ser jeg stangen bliver rejst – ” Så er der fisk”. Ganske rigtig, han havde kroget en fin havørred. Utroligt..

Frederik får hug omgående

En flot havørred faldt for spinneren

Den vil ikke med ind :)

en flot havørred omkring de 55 cm

Det var en fin havørred omkring de 55 cm der hurtig kom ud igen. Frederik smilte – ” Såå, nu ved du hvor pladsen er til en anden gang” :)

Frederik er godt tilfreds med resultatet

Da jeg nu havde set pladsen, kunne vi godt kører videre ned for at mødes med Frederiks far ved Mølgård. Han havde fisket stykket igennem med fluen og havde da også haft et par kontakter, dog uden fisk på land.  Vi delte os op og Frederik gik længere ned af åen og jeg fiskede stykket først for.

Imens jeg fiskede gik det op for mig jeg ikke var alene, der gik nogle køer rundt og græssede. De så meget fredelige ud , så jeg fiskede videre. Imens jeg går i mine egne tanker, hører jeg en høj trampen komme lige imod mig. Jeg vendte mig rundt og en meget nærgående kvie bremsede op en halv meter fra mig.

Jeg ved godt I muuhligvis ikke er bange for køer og det er jeg normalt heller ikke – men jeg stivnede af skræk og stod fuldstændig stille 😀 Så vendte den om og gik lidt væk igen. Da jeg tog et skridt frem, vendte den sig og gjorde det samme igen. Det resulterede i at,  jeg blev så bange at jeg smed stangen og løb for livet. Det medførte så at, i stedet for at have en ko i hælene, havde jeg 50 af dem efter mig. Jeg sprang over hegnet og landede i udkanten af skoven. De stod og kiggede på mig og så egentlig ganske søde ud :) Jeg sendte en sms til Frederik, at jeg nu var omringet af køer og at stangen lå et sted langs åen.

Omringet af hvad der ser ud til at være søde køer

Heldigvis gik der ikke længe før Frederik kom til syne. Ham var de selvfølgelig fuldstændig ligeglade med, så gik jeg bag ham resten af vejen indtil vi fandt stangen :)

Da vi ikke havde mærket noget, satte vi kursen mod storåen for at forsætte fiskeriet. Vi startede med at fiske forholdsvis tæt på hinanden, og her var der virkelig gang i åen. Der gik ikke længe før vi så en fin fisk markere i overfladen. Jeg fiskede til den, men uden held. Lidt efter kom Frederik over den og fik en ganske godt hug. Desværre blev den ikke på. Kort efter det kunne han lande en lille havørred på ca. 40 cm der hurtig blev genudsat. Da vi havde fisket strækket igennem, delte vi os op for at fiske resten af stykket igennem.

Jeg startede ved en plads hvor jeg tidligere på året havde smidt en rigtig fin laks. Jeg fiskede med en fast attack spinner, da den både fungere til laks og havørred.

Jeg lagde et kast midt i åen og lod den gå til bunden. Da jeg satte spinneren i gang, mærkede jeg et hårdt hug. Jeg fik givet modhug og en fin Havørred kom til syne.

Så var der endelig hug

En flot havørred viser sig

endelig klar til landing

En ordentlig tyk havørred

En flot fisk der kom med hjem :

Det var en rigtig fin og meget tyk havørred der kom på land. Jeg valgte ikke at ringe til Frederik, men i stedet bare gå ham i møde med den fine fisk. Da vi kom hen til bilen blev fisken målt og vejet. Den havde en længe på 63 cm og hele 3,7 kg, den var simpelthen rund som en guldfisk. Jeg kunne nu glæde mig over en ny Pr. havørred (altså på vægten ) :)

En fin havørred på 63 cm og 3,7 kg

Glæden over en ny pr, var svær at skjule :)

63 cm og 3,7 kg - flot kondition

Det havde været en fantastisk dag ved åen og det skulle selvfølgelig hjem og fejres med store bøffer på grillen :)

Bøffer og en kold øl, så bliver det ikke bedre :)

Søndag startede vi ved storåen. Jeg blev sat af ved Idom stykket og Frederik kørte længere opstrøms. Efter kun en halv times fiskeri havde jeg hug af en fin havørred der desværre ikke ville med ind. Jeg fiskede videre en times tid opstrøms, da jeg modtager et opkald fra Frederik. Han havde lige landet en fin laks på 95-100 cm.

Så er der laks

en rigtig flot og stor hunlaks der faldt for spinneren

En flot fight hvor laksen viser sig

Den begynder at blive en smule træt

Flot hunlaks 95-100 cm der hurtig kommer fri

Laksen er klar til genudsætning

Laksen smutter hurtig tilbage i åen

Resten af dagen mærkede vi ikke mere og da vejret var blevet alt for godt og ligeledes varmt besluttede vi at stoppe for denne gang.

Skønt vejr, bare ikke til fiskeriet :D

Men det havde været en helt fantastisk weekend ved åen, også selv om at, jeg fik totalt baghjul af Frederik – det var jo trods alt  forventet :)

Håber i syntes om historien og smid endelig en kommentar, hvis har spørgsmål eller bare vil sige hej 😀