Fiskeri i sverige- Den årlige fisketur med min far. Del 2

Onsdag morgen var vi lidt tidligere oppe, da vi havde aftalt at dagen skulle bruges ved Nödre Fisklösen, som lå et godt stykke væk. Da vi ankom til søen regnede det en smule, men der gik ikke længe før vejret blev rigtig fint. Det gik hurtigt med at få gjort grejet klar, så vi kunne komme i gang med at fiske og da vi alle andre år har fanget godt i denne sø, havde vi gode forventninger :)

En skøn morgen ved Nödre Fisklösen :)

ikke en vind på søen, det er skønt fiskeri :)

Jeg startede med at fiske med  min kasteprop monteret med 2,5 m forfang og et hvidt gummidyr og Gulp salmon egg, da dette var det eneste jeg havde fanget på de andre dage:) Da de andre ville fiske med bundline lige omkring broen hvor vi sad, besluttede jeg at fiske længere henne.

En Bombarda synk, med 2 -2,5 m forfang med gummidyr og Gulp salmon egg

flot morgen ved søen :)

Da jeg tog dagens første kast mærkede jeg hurtigt et hug, jeg lod den falde og hugget faldt igen, denne gang sad den der. Jeg var ret sikker på det var en fin aborre der havde bidt på, men kort efter sprang der en lille ørred rundt foran mig. Den var kun lige kroget i læben og efter et par spring mere, forsvandt fisken. Det var da ærgerligt at  fisken var væk, men dejligt at der skete lidt, så jeg forsatte rundt om søen.
Kort efter kom far gående med hans spinnerstang, han forsatte ud på broen jeg tidligere havde fisket på, der gik ikke længe før han fik bid. Det var en fin lille regnbue der var kroget perfekt i læben og efter et fint billede satte vi fisken ud igen :)

Far med får landet en regnbue ørred :)

En fin lille ørred, der blev sat fri efter billedet :)

Jeg gik tilbage til broen for at fiske videre, far kom hen og stod og snakkede med mig. Imens far og jeg snakkede var Ryan vågnet og begyndt at fluefiske. Mens vi snakker hører vi Ryan råbe og få sekunder efter, kunne vi hører et ordentlig plask. Han havde en rigtig fin fisk på, problemet var bare, at vi stod på den anden side af søen og kunne på ingen måde nå over til ham.
Det var en stor ørred der havde taget fluen, og efter en rigtig fin fight, virkede den klar til landing. Ryan trækker fisken hen mod broen og da han ingen net har, beslutter han sig for at forsøge at løfte fisken op på broen. Idet han forsøger at få løftet fisken op på broen, begynder den at sprælle og krogen ryger ud. Der blev først meget stille hvorefter han blev meget sur, hvilket jo selvfølgelig skulle gå ud over en eller anden 😉 Det var super ærgerligt han mistede denne flotte fisk, da det er meget sjældent at vi fanger store ørreder i disse skovsøer.

Jeg forsatte med at fiske og far blev og snakkede med mig lidt. Endelig mærkede jeg et forsigtigt hug og efter flere små hug, sad den der endelig :) Jeg fik den hurtigt afkroget i vandet, hvorefter der blev taget et billede og så fik den friheden igen.

en fin lille ørred, som hurtigt fik friheden igen :)

Da klokken nærmede sig 12.30 kørte vi hjem til hytten, hvor vi alle fik en lille lur, inden vi skulle ind til Karlsborg og handle. Da jeg mente det måtte være på sin plads med et “ordentlig” bad, fik jeg overtalt far og Ryan til at smutte med mig på campingpladsen og bade :) Ryan og jeg satte far af der hjemme og smuttede derefter ind til Karlsborg for at handle og besøge den lokale trolling mand, også kaldet Mr.Fish.

Mr.Fish er kendt for hans mange fine håndlavet trolling blink, spinner og div. lokke forfang der benyttes foran blink/spinnere. Disse ting sælger han i hans lille gårdbutik, som kun har åben to timer dagligt, så der skulle vi da forbi. Vi håbede han kun give os lidt hjælp til at fange rødding i Vätteren og ganske rigtigt, han var meget venlig til at hjælpe med både grej og positioner. Vi havde blot et problem, vi skulle fiske i 30 meters dybde for at finde rødding, og da vi kun havde dipsy divers med, kunne dette godt blive svært. Han mente vi kunne være heldige hen under aftenen at de ville trække længere ind under land, og at vi på den måde kunne være heldige :) Vi fik købt lidt wobler, samt lidt af hans fine håndlavet trolling grej :)

Mr.Fish håndlavet trolling grej

De skal nok virke :)

Samme aften var vi klar til at teste de nye ting og da far ville op efter kantareller, besluttede Ryan og jeg, selv at tage af sted et par timer på Vätteren. Da vi havde fisket en lille time kom en slemt uvejr indover os, vi fik travlt med at komme i land, da vi flere steder kunne se lyn. Den lille 6 hk motor, fik fuldgas hjemad og 20 minutter senere var vi i land. Far var lige kommet tilbage og vi nåede knapt at tømme båden for grej, før det væltede ned med regn.

Så kommer uvejret indover :)

Far er lige kommet hjem og har ordnet kantareller

Vi satte os ind og havde en hyggelig spille aften, med lækre flødestuvet kantareller og Bacon til aftensmad :) mums. Omkring kl 23, var vi alle klar til at smutte i seng.

Fahar lavet lækre kantaral madder ;)

Torsdag morgen begyndte dagen igen ved Nödre Fisklösen. Vejret var rigtigt fint, men det blæste en smule mere end de andre dage. Ikke at det var noget vi lagde mærke til, for der var læ i den ende af søen hvor vi fiskede :) Da vi havde fisket et par timer havde vi intet mærket, Ryan nappede sig en lur, imens far  og jeg prøvede alt fra flue til bundline.

Endnu en flot morgen ved søen :)

Ryan napper lige en lur....

Skøn morgen :)

De vil ikke have fluen :)

Jeg prøver desperat og få fiskene til at tage min flue

Far slapper lidt af :)

Den lille hytte ved søen.. Skønt..

Da jeg havde forsøgt alt, besluttede Ryan og jeg at gå om til en sø der lå lige i nærheden, for at se om der var fisk at fange der. Jeg havde min kasteprop med og Ryan havde valgt at tage hans fluestang med. Vi startede ved en lille bådbro, som havde ideelle forhold til fluefiskeri og der gik heller ikke længe før Ryan havde en Ørred på krogen. Det var en fin lille regnbue, så havde taget en lille sortflue.

Ryan har en ørred på

Det er et skønt syn :D

Der er gang i den lille fisk :)

Ryan fighter en lille ørred :)

den giver ikke op :D

Så kom den i nettet..

Da det ikke var nemt at stå to og fiske på broen, forsatte jeg længere om. Det skulle vise sig at være en god ide, jeg fandt nemlig et lille hotspot :) første kast jeg tog, mærkede jeg flere hug og lige 5 meter ude huggede den endeligt på. Det var en fin lille regnbue ørred, på omkring et kilo.

En fin lille ørred :D

Den lille ørred fighter godt..

Nu nærmer den sig :)

Ryan fik nettet fisken :)

Jeg fik hurtigt sat en ny Gulp salmon egg på krogen og i første kast, var der igen noget der huggede i agnen, den sad der desværre ikke. Jeg forsatte samme sted og i 3 kast, var der igen hug og jeg kunne lande en fin regnbue på omkring 1,5 kilo. Sikke en fornøjelse :)

Gulp Salmon Egg

Gummidyr med Gulp Salmon Egg :)

Så er der hug igen :)

Endnu en fin regnbue ørred.

Den ville ikke med ind :)

Efter en god fight kunne ørreden landes :)

En fin regnbue ørred

En fin ørred

Ryan med hans ørred :)

Jeg besluttede at gå tilbage til far ved den anden sø, på min vej tilbage bemærkede jeg to mænd ankomme i en grøn bil, til søen hvor vi fiskede. Ikke noget jeg tænkte mere over på daværende tidspunkt, men det skulle ændre sig senere. Da vi kom tilbage med 3 fine fisk, var far enig om at vi skulle tilbage til den anden sø. Derfor pakkede jeg bilen og vores grej og kørte vores ting over til den anden sø. Jeg parkerede bilen og blev enig med Ryan i at, vi lagde fiskene i skyggen under bilen da det var meget varmt.
Jeg smuttede straks hen til mit spot, med Ryan lige bagefter. Jeg fortalte Ryan hvor fiskene var fanget og så kunne han begynde at fluefiske. Jeg smuttede lidt længere hen, for at se om der skulle være nogle fisk. Mens jeg fisker, bemærker jeg at de to mænd der kun lig var begyndt at fiske, fik travlt med at pakke sammen. Det undrede mig meget hvorfor de fik så travlt og hvorfor de allerede skulle hjem, da de jo kun lige ankommet.
Jeg hører Ryan kalde, han havde bid. Jeg smuttede hen til ham og fik landet fisken, det var et perfekt fiskespot vi havde fundet.
Da vi havde fisket en lille time, smuttede jeg hen mod far. Vi blev enige om at gå hen til bilen og pakke stængerne ind og da jeg bukker mig for at samle fiskene op, var de alle sammen væk og straks fortrød vi at have parkeret ved siden af den grønne bil. Hvem stjæler andres fisk, jeg blev rasende og vi besluttede at kører rundt til samtlige søer i området, for at se efter deres bil. Havde jeg dog bare fundet dem, så de kunne have fået en ordentlig overhaling på dansk :)
Heldigvis havde vi dog stadig Ryans den sidst fanget fisk, som vi kunne ryge senere. Da vi kom hjem smuttede Ryan og jeg ind for at tanke benzin til båden, hvorefter vi smuttede en tur forbi Granvik. Her talte vi med en trolling fisker, som havde haft utrolig godt fiskeri efter rødding. Vi spurgte ham hvor vi skulle prøve og hvilke agn han anvendte :) Han var flink og fortalte hvad han gjore og det viste sig at være det samme som Mr. Fish havde fortalt. Så derfor skulle det da afprøves fredag :)
Inden vi smuttede til Bergsjön, fik vi lidt frokost så vi kunne vente nogle timer med aftensmaden. Da vi havde spist drønede vi til Bergsjön,  ved stemværket for at fiske lidt. Der skete ikke meget, men vi hyggede os alligevel, med både snobrød og nye alternative fiske metoder :) Da klokken nærmede sig 22, havde vi intet fanget og derfor besluttede vi at tage hjem, så vi var klar til en dag på Vätteren næste morgen.

En lille sommerfugl :)

En smuk aften :)

Far er ved at få agn på :)

Ryan fik hurtig gjort et blå klar, så vi var klar til at lave snobrød

Far er meget koncentreret :)

Så er der snart klar til snobrød :)

Det er nu hyggeligt med mad over bålet :)

Snobrød :D

Det er nu hyggeligt :)

fredag morgen vågnede vi til noget helt perfekt vejr. Der var ikke en vind der rørte sig på  Vätteren og solen stod højt, så vi skyndte os at spise så vi kunne komme af sted. Vi fiskede med to stænger monteret med dipsy divers, to på sideplanere og en tyv bag båden, monteret med en paravane på 90 g. Vi fiskede både på det dybe og det lave vand, men intet virkede og da klokken blev ti, sejlede vi ind og satte far af. Han ville op og lave mad og i skoven efter svampe.

En smuk Morgen :)

flor morgen og båden/ jollen er klar :)

Ryan og jeg besluttede at sejle af sted igen,  denne gang ind i en anden vig, hvor der gik en lille bæk op.  Da vi sejlede op ad den lille bæk, var der utrolig mange små gedder og aborre. Men det var desværre svært at fiske, så vi sejlede ud igen og hjem :(

Ryan nyder det gode vejr, mens jeg sejler :D

Senere på dagen var i af sted efter blåbær, for vi havde lovet Ryans mor at tage en masse med hjem til hende, så hun kunne lave marmelade til os 😀 Tænkte at det gik hurtigt at plukke sådan et par poser, når der nu var så mange…  Det tager jeg i mig igen, da vi havde en halv pose hver, gad vi ikke længere :) Det viste sig at være nok. for det blev da til  3 store krukker med marmelade 😀 mums…

En fin pose med blåbær :)

Efter en lækker aftensmad som far endnu engang havde bikset sammen, var vi klar til aften fiskeriet på Vätteren 😀 Det skulle nok blive en dejlig dag på vandet og det skulle nydes, for det var jo sidste aften inden vi skulle hjem :)
Da vi havde fisket nogle timer, havde vi endnu ikke mærket noget. Men vi så flere fisk markere i vandet. Vi prøvede at kastefiske i de små vige, samt på det dybe vand, men intet gav noget. VI så flere store trolling både på vandet, som heller ikke de så ud til at fange noget. Det var en utrolig dejlig dag på vandet, også selv om vi ingen fisk fik i båden :)

når man ingen stang holder har, er der godt de kan laves selv..

det virker da

Så blev det Ryans tur til at sejle :)

Far nyder det gode vejr, selv om han mener det er for varmt 😀

Skønt vejr...

Solen er ved at gå ned, og vi håber stadig på en fisk :)

Ryan

Ikke en bølge på vandet :)

Da vi kom hjem satte vi os til at spille og snakke inden vi skulle i seng. Det kunne godt blive lidt senere i dag, da vi først kørte fra hytten kl 10 😀
Lørdag morgen startede med morgenmad, hvorefter hele hytten blev gjort rent. Vi havde alle nogle faste ting, som vi ordnede hvert år. Ryan sørgede for at pakke bilen, jeg ordnede hytten indvendigt, mens far pakkede div ting og madvarer samt sørgede for at tømme ” toilettet/ spanden” 😀 hehe…

den lille stue i hytten

Det lille soveværelse :)

Køkkenet i hytten :)

Ryan pakker grejet sammen :)

Far skal tømme spanden/ toilettet :D

Godt det ikke er mig ;)

Da klokken blev 10, forlod vi hytten og først om et år, ville vi komme igen og det kan kun gå for langsomt… Vi smuttede forbi Lars vores ven og afleverede nøglen og da vi havde lang vej hjem, smuttede vi hurtig mod Danmark. Vi ankom hjemme i Esbjerg kl. 18.30, vi  var alle meget trætte efter sådan en tur,  så resten af weekenden blev brugt til at sove 😀

Håber i syntes det har været hyggelig læsning, og skriv endelig hvis i har spørgsmål til fiskeriet eller området, eller blot vil sige hej :)

I næste uges indlæg, drager jeg til ABU stugan der ligger ned til Mörrums åen, i jagten på de store Mörrum Laks. Håber i vil læse med, det var en kanon tur, med mange gode oplevelser :)