Fiskeri i sverige- Den årlige fisketur med min far. Del 1

Endelig kom dagen, hvor vi skulle af sted til Sverige på vores årlige fiskertur. Det var nu 19 gang far og jeg skulle af sted og Ryan deltog med os for fjerde gang :) Det er en tur jeg ser frem til hele året, Ikke fordi vi ligefrem fanger voldsomt meget, men fordi de fredelige omgivelser og den utrolige flotte natur, får en til at slappe af på en helt anden måde.

Da klokken var 5 kom vi endelig af sted, turen startede med kaffe og morgenbrød i bilen, så vi lige kunne klarer turen indtil til ankom til færgen. Vi Skulle med færgen fra Helsingør til Helsingborg , en overfart der tager godt 20 minutter, lige nok til at spise og strække ben :)

Vi ankom til Karlsborg i Sverige kl. 12.30, hvor vi spiste frokost inden vi drog ud i hytten. Da kl. nærmede sig 14.30, fik vi nøglerne til hytten og så var vi klar til at holde ferie.

Da vi ankom til hytten fik vi hurtigt pakket ud, så vi kunne komme ud til søen og slappe af. Turens første fiskested blev ved Bergsjön, det er altid et dejligt sted at begynde.

Vores hytte :)

Skøn aften med bergsjøn

Stængerne kom hurtigt i vandet, men det havde ikke været nødvendigt at have så travlt, for der skete ikke det store.

Sidste år i Sverige fik vi et godt grin, det hele begyndte med at jeg ville gå en tur, for at fiske efter gedder og i sjov siger jeg til far og Ryan, at jeg lige ville gå over og fange en gedde i et af de første kast. Ryan mener et væddemål måtte være på sin plads, og jeg takker selvfølgelig ikke nej. Vædemålet gik ud på at jeg skulle fange en gedde indenfor 10 kast, hvis jeg vandt, skulle Ryan rense alle fisk hele ugen, og omvendt hvis jeg tabte. Ryan satte sig tilbage, som om han allerede havde vundet, jeg gik hen til mit spot og kastede ud. Jeg ramte vandet, hvorefter jeg tog 3 omdrejninger på hjulet og Bom, så var der fisk. Da jeg kaldte og sagde der var fisk på, kunne man ligefrem hører Ryan bande, aldrig har jeg moret mig så meget over en gedde :)

Da jeg var sikker på dette kunne gentage sig i år, forsøgte jeg jo at vædde med Ryan. Desværre ville han ikke for han mente, at jeg sikkert var lige så heldig som sidste år. Jeg startede mit Go pro kamera og gik så hen til mit spot. Jeg kastede samme sted hen som året før, og BANG, der var bid igen. Sikke en fornøjelse, det var en lille gedde, og kort før jeg skulle lande den, smuttede den af krogen. Det betød ikke så meget, det var stadig en god oplevelse og især på UL grej :)

en lille 4 play, siger de da ikke nej til :)

Perfekt område til en gedde :)

i første kast sad der en gedde ;)

Det var en dejlig aften ved søen, også selv om der endnu ikke var fanget nogle fisk :)

Min far :)

Venter stadig på fiskene ;)

Da tiden nærmede sig 21, besluttede vi at smutte videre til Kvarnsjön, for vi havde ikke set skyggen af ørrederne. Det havde været en dejlig dag, solen skinnede og temperature var oppe på de omkring 25 grader, hvilket godt kunne være skyld i at fiskene ikke var i hug humør. Men om ikke andet var det en utrolig flot aften ved søen.

Ryan og far slapper af.

En smuk aften over Kvarnsjøn :)

Da klokken nærmede sig 23, valgte vi at kører hjem ad. Vi var en smule trætte efter den længere kører tur. Da vi kørte hjem fra søen kom vi forbi en stor eng, da vi kørte forbi bemærkede vi nogle store mørke skygger, det var 3 store elge. Det var en god oplevelse og dejligt at se de også kunne være her :)

Søndag morgen var vi oppe kl. 5, far havde været vågen siden kl. 4.30 og havde derfor forberedt morgenmad, som han altid har gjort :) Vi bliver rigtigt forkælet, morgenmaden bestod af æg, bacon, beans og toast med tilhørende kaffe. Utroligt hvad man kan lave med kun et gasblus og filterpapir :) Hytten er total uden strøm, men det betyder egentlig ikke det store.

Klokken 6 kørte vi mod søen, vi havde besluttet at vi ville fiske ved Hanesjön. Altid en hyggelig sø, som ikke den er ret stor men utrolig dyb. Det små regnede da vi ankom, det var måske lige det vi manglede for at kunne fange et par fisk.

Hanesjøn

min kære far :)

Da vi havde fisket et par timer med både prop, bundline og spinner, gik jeg over til kasteprop i synk, monteret med 2 meter forfang og et hvidt gummidyr. Som noget nyt satte jeg en Gulp Salmon Egg i rød på krogen, sammen med det hvide gummidyr. Det tog ikke mange kast før der var bid, det var en fin lille regnbue ørred, som senere på dagen skulle røges :)

En lille regnbue :)

Mig og min far :)

Da det ikke gav mere resten af tiden, besluttede vi at smutte en tur forbi stemværket for at fiske en lille time, inden vi skulle hjem og spise frokost.

udsigten over Bergsjøn fra stemværket

Stemværket

Efter små ti minutters tid, sker der noget ved Ryans fiskestang. Han fiskede med en bundline monteret med powerbait, den gav en fin lille fight og kort efter kom der en fin lille rengbue op. Der var tilsyneladende ikke meget størrelse på fiskene i år, vi kunne blot håbe på det blev bedre i løbet af ugen :)

Ryan med en lille regnubue :)

Hvert år har vi en lille intern konkurrence, som går ud på hvem der lander flest fisk. Ørred uanset størrelse tæller for en fisk, Aborre skal være min 500 gram for at tælle og gedde tæller for en fisk uanset størrelse.

bagved stemværket løber åen ud :)

Omkring kl. 12.30 smuttede vi hjem til hytten, vi var ved at være godt sultne så far biksede lig lidt frokost sammen til os :) efter vi havde spist, gik der ikke længe før der kom skybrud og voldsomt blæst.

skybrud og blæst :O

Da det var rigtigt dårligt vejr senere på dagen, blev vi enige om at fiske et sted hvor der var en hytte vi kunne sidde i. Vi kørte rundt ved søerne i lang tid, alle steder hvor der var en hytte var der optaget. Selvfølgelig var vi ikke de eneste der havde fået denne ide og det lykkedes os ikke, at finde et sted med en hytte. Så derfor tog vi til stemværket, hvor vi var tidligere på dagen. Heldigvis for os, stilnede regnen af hen af aftenen og der kom nogle perioder uden regn. Det var heldigt for os, for så kunne grillen startes op så vi kunne få vores pølser og brød :)

Ryan slapper godt af :)

Far og jeg :)

Det var ikke fordi der var meget gang i fiskene i forhold til de andre åringer, men det var nu stadig hyggeligt. Vi valgte at tage forholdsvis tidlig hjem fra søen, da vi havde en plan om at ville ud og se på elge. Vi så omkring 8 elge på vores lille elg jagt, det er nogle flotte dyr :)

En stor Elg tyr :)

Elgtyr

Mandag morgen startede vi igen dagen, med god morgenmad som far havde lavet, med tilhørende kaffe selvfølgelig :) Vi havde planlagt at dagen
skulle starte ved Bergsjøn på ”vores pynt” :) Et område der ligger langt ude for sig selv, utrolig skønt. Vejret vår fint, høj solskin og ingen vind. Vi havde alle vores faste pladser i området, så der gik ikke længe før vi alle havde indfundet os ved pladserne. Da der var gået et par timer, var der ikke sket det store.

Ryan som i øvrigt sover alle vegne, valgte som noget nyt, at ligge sig til at sove. Jeg fiskede både med spinner og diverse wobler, men som skæbnen nu ville, så er det åbenbart den der laver mindst, der fanger fisk. Typisk.. Pludseligt larmer det gevaldigt over fra Ryan stang og en fisk, er ved at smutte med det hele. Jeg løber der over og er klar med nettet, Ryan kommer væltende fra hans skønheds søvn, nærmest ikke klar over hvad der lige skete. Men heldigvis fik vi fisken i land og det var en ganske fin lille regnbue ørred :)

Ryan med Regnbue

Ryan med hans Rengbue

Mens vi ventede på der skulle ske lidt mere, fik far tiden til at gå med at pløkke dåser. Det er altid sjovt.

Far skyder dåser :)

Da klokken var 10 smuttede vi hjem til hytten for at spise en bid mad, inden vi skulle ind til Karlsborg og handle ind. Da vi kom hjem fra Karlsborg, fik vi skiftet motoren på båden og så skulle Ryan og jeg, selvfølgelig lige prøve at Trolle efter Rødding :) Da vi kom længere ud, gik der kun 10 minutter før vi havde bid, men desværre var den hurtigt væk igen.

udsigten fra gytten over vætteren

Ryan er ude og teste den lille motor ;)

Den lille båd drøner der udaf, så skaln der trolles :)

Vi sejlede ind så det passende med vi skulle spise aftensmad, aftenens menu bestod af en ordentlig flanke steak :)

så er vi klar til at spise :)

Efter spisning var planen at vi skulle trolle på vætteren, så da klokken nærmede dig 18.30, var vi klar til at sejle ud. Vejret var stadig så fint. Vi sejlede godt rundt, vi så flere fisk springe men ingen fisk. Da vi ville sejle hjem mod vores vig for at fiske lidt, kunne vi selvfølgelig ikke finde den. I takt med det blev mere mørkt, kom vi længere og længere væk. Det tog 2 timer før vi fandt hjem og det var kun fordi Ryan, valgte at tænde sit internet så vi kunne hente GPS på kort :)

Mig og min far :)

Vi venter spændt på den Rødding ;)

Desværre fangede vi ikke nogle rødding denne aften, men det var en skøn oplevelse.

Tirsdag morgen startede vi med at fiske ved Bergsjøn, på modsatte side af hvor vi plejede at være :) Først på morgenen var der fint vejr, Jeg var en smule træt, så jeg tog mig lige en lur, da linerne var kastet i vandet. Det begyndte at små regne, hvorefter jeg vågnede op. Jeg gik hen til far for at se, hvordan hans fiskeri gik. Han havde fået øje på noget sjovt i græsset, en store edderkop rede, hvor moren sad og vogtede hendes unger.

en flot morgen

Små baby edderkopper ;)

edderkopper ;)

Mens far og jeg havde travlt med edderkopperne, fik far endelig bid. Jeg fik startet mit gopro, mens far fightede fisken. Ryan som selvfølgelig sov, vågnede hurtigt op og kom med nettet. Den gav en fin fight og endelig kunne far også være med i uges konkurrence :)

far fighter en regnbue :)

en lille regnbue bryder vandet :)

så er den i hus :)

far med en regnbue :)

I løbet af morgenen begyndte regnen at tage til, så vi kørte hjem til hytten omkring kl. 11. Da vi kom hjem, blev jeg enig med mig selv om at jeg skulle have et bad. Så jeg smuttede ind og fandt min bikini frem og så smuttede jeg ned til søen. Det var lig noget koldere end jeg havde regnet med, det var ren tortur at skulle i. Så jeg tog det lidt af gangen, først fødderne og så til mine knæ. Jeg kunne ikke komme længere ud, så jeg satte mig på mine knæ og så gik det ellers hurtigt. Jeg drønede op i hytten for at få varmen, undervejs mødte jeg far og Ryan som var på vej i bad :)

Far og Ryan snupper en skyller i søen :)

Aftenens fiskeri skulle foregå ved Hanesjøn, da vi skulle spise ved søen, kørte vi forholdsvis tidligt der ud. Det regnede en del, så det var fint der var en hytte hvor vi kunne sidde i læ :) Der var flere fisk der var oppe og ringe i vandet, så jeg fik skiftet til kasteprop monteret med gummi dyr og gulp salmon eggs. Der var flere hug, men det var meget forsigtigt. Da der var gået et par timer, havde vi endnu ikke fanget noget og det var blevet tid til at spise. Menuen stod på BBQ manieret koteletter, med kartoffelsalat. Mums.

Far forbereder maden :)

Jeg forsatte mit fiskeri med mit gummidyr og endelig fik jeg hug, denne huggede forsigtig de første 2 gange, hvorefter den endeligt sad der.

En lille regnbue :)

Dejligt der endelig skete lidt. Klokken 21 kørte vi hjemmod hytten, da vi skulle hjem og ordne fisk til røgning. På vej hjem fra søen så vi
et så vi et par elge og et rådyr.

Et lille rådyr

Så er ørrederne klar til røgning :D

Da fiskene var fileret og saltet, blev de hængt til røgning. Ryan og jeg havde haft gang i et spil 500 rommy, og det forsatte som det nu plejer, med at jeg taber og han vinder. Nu var første halvdel af ugen gået og det havde været så hyggeligt. De næste dage skulle foregå ved Nødre fiskløsen og på vætteren, håbede på at morgendagens fiskeri på vætteren, kunne give en rødding :)

Dette var afslutningen på første del af vores Sverige tur, næste del vil komme i næste uge. Håber i syntes det var hyggelig læsning. Skriv endelig hvis i har spørgsmål om fiskeriet eller området vi fiskeri i.

Vil gerne beklage der er gået noget tid siden sidste indlæg, men vi har desværre fået en sørgelig besked omkring min mor, så der har ikke været meget tid til at få skrevet. Men nu er jeg tilbage og der vil ikke gå så længe imellem næste indlæg….

Håber i vil læse med i næste uge, når vi endnu engang tager en tur på vætteren og troller :)