Ørredtur med juniorfisker!

Juniortur!

Jeg var i lørdags på Fyn, hvor jeg hentede Martin L. Broe, som havde fået en fiskedag med mig i konfirmationsgave. Vi havde aftalt, at vi skulle prøve en ørredsø af og måske slutte dagen med lidt størfiskeri.

Martin med hans hårdtfightende ørred.

Jeg kørte hjemmefra kl. 6 og fik hentet Martin ved 8-tiden, hvorefter vi kørte til Alsbogaard fiskesøer. Her købte jeg fiskekort til ørredsøen, og vi slæbte vores grej ned i den fjerne ende af søen, hvor ejeren, Martin sagde at der var godt med fisk. Søen er rineligt klarvandet, og vi kunne på vejen derom se, at der var godt med fisk i søen, der af og til ringede, eller blev skræmt af os, da mange stod tæt på land. Der var vel 30 fiskere ved søen, som fiskede med mange forskellige metoder, og vi fik de første par timer prøvet det meste af vores grejarsenal af, med Powerbait, bombardafiskeri, orm og flåd, Powerbait og flåd, microblink, spinnere og andet.. Følgende fisk havde vi af og til, men ingen hug.. Det gjaldt også de fleste andre ved søen, så der skulle tænkes kreativt…

Der fightes!

Grejet til ørredfiskeri denne dag.

Endnu en flot regnbue

3 på stribe!

Ormen sejrede!

Martin havde heldigvis gravet nogle fine regnorm til turen, så jeg riggede om til et meget simpelt, men alligevel svært fiskeri: Jeg valgte en godt 9 fods letspinnestang, et mellemstort spinnehjul og 0,14 fireline (svartzonker grøn). I denne line bandt jeg en lille svirvel og derefter 60-80 cm. 0,22 fluocarbonline (Klar nylonline kan også bruges). I enden bandt jeg en str. 8 almindelig, syleskarp enkeltkrog, og delte derefter en mellemstor regnorm i 2, og førte kroppen ind over krogen, så lidt af kroppen blev ført op over krogøjet, hvilket forhindrer at den glider ned i kastet. Der stikker dermed 3-7 cm. orm bagud fra krogen. Min erfaring er, at jo mere sky fiskene er, jo mindre orm skal på krogen. Vi fiskede med ca. 4 cm. orm bag krogen og gik derefter på jagt rundt om den flotte sø. Ret hurtigt spottede vi fisk, og fiskede til flere, der ikke reagerede ret meget på ormen, men så er det bare at prøve igen og igen.. Vi fik spottet en lille stime på 3 fisk, og startede med at trække ormen langsomt forbi dem på ca. 1 meters afstand, og derefter tættere og tættere til ca. 30 cm. fra dem. Flere gange svømmede de frem og trak derefter væk, men kom igen – og pludselig kom den længe ventede reaktion! Den bageste af fiskene i flokke, skød pludseligt frem og hapsede ormen, som om den ikke havde spist i flere dage… Og herefter kunne Martin, fighte den rigtig flotte og næsten fuldfinnede fisk, der flere gange tog lange udløb og sprang – sikke en fest! Efter at have aflivet og nydt synet af den smukke fisk, fiskede vi videre og var flere gange rundt om søen, hvilket resulterede i flere hug og yderligere 2 fisk på den sidste times fiskeri vi havde derovre. Der var ikke nogen i søen, der havde fanget mere end en fisk, så at vi havde fået 3 og misset 2 var vist godkendt.

Vi fik snakket en masse på turen, og Martin berettede om mange fine fangster han havde gjort sig i bl.a. lokale vandløb og søer. Martin er bare en rigtig alsidig lystfisker og der venter ham helt sikker masser af fede fiskeoplevelser!

Herefter pakkede vi grejet og fik renset ørrederne, hvorefter ejeren, Martin, viste os sin lækre grejbutik, hvor mundvandet virkelig løb. Han har bare de fedeste ting, og en karpefisker kunne bruger timer derinde!

Størgrejet er klar!

Derefter gik vi over i hans størsø, hvor vi riggede til med lidt ørredfileter, som er rigtig god agn til stør, fik kastet 3 stænger i vandet og sat bidmelderne til. Vejret var slået om fra sol og let dis, til mere blæsende og let regn, så efter at have siddet og hygget med lidt småkager, satte vi os op og fik varmen i bilen, mens JRC bidmelderen med trådløs modtager kom med, så vi kunne høre, hvis der var bid. Vi var dog ikke heldige – 2 småhug blev det til, men da der var et kvarter tilbage af fisketiden, skete der noget! Der var run på den ene stang, og Martin fik sine arme godt under pres, da en rigtig stor stør, trak hårdt et sted ude i dybet! Fisken kunne slet ikke trækkes tættere på land, trods hårdt pres på grejet, og pludselig satte den sig fast i et eller andet på bunden, og rykkede forfang og kastevægt af. ØV! Men Martin var heldigvis stadig glad og havde nu fightet med sit livs første – men ikke sidste stør!

Efter 7 timer i hinandens selskab, kørte jeg Martin hjem, hvorefter turen gik til Midtjylland med endnu en smuk side skrevet i livets erindringsbog!

Skriv endelig til mig, hvis i har spørgsmål til grejet eller metoderne.

Knæk og bræk derude!

Frank Sjøgreen

Grejet til turen:

• ØrredStang: Veritas 2 spinnestang 9,2 fod 9-28g, Hjul: Revo inshore 30, påspåolet Svartzonker 0,14 grøn fletline.