Efterår og fladfisk!

Hug!

Stangspidsen stod og hoppede blødt, mens forfanget slæbte over bunden 4 meter under båden. Pludselig sitrede stangspidsen lidt, og et par hidsige nyk, viste, at en fisk var ved at pille ved kombinationen af Gulp og bøsteorm på forfanget.. Jeg tog stangen og mærkede efter et øjeblik med mere stabilt træk i linen, hvorefter jeg gav tilslag, og stangen krøllede godt mod havoverfladen! Efter en kort, men god fight, kom en lækker skrubbe til overfladen, og kom ned i spanden til de andre efter afkrogning….

Skrubbe på børsteorm!

Ja, det var en god tur jeg var på, torsdag aften med Fangstgaranti og Morten Østergaard med hans lækre båd, Team Limo. Morten havde inviteret os på en lille fladfisketur fra Grenå, og vi ankom til havnen kl. 16 om eftermiddagen, hvorefter grejet kom i båden og vi sejlede af sted.

Da fladfiskene sagtens kan findes på lavt vand om efteråret, sejlede vi ind på ca. 1,5 meter vand, og slukkede motoren, hvorefter vi langsomt drev ud mod dybere vand, så vores agn kunne afsøge en masse bund. Fladfiskene ynder at opholde sig i små fordybninger i bunden, og mellem revlerne, og desuden kan især skrubber og rødspætter også godt lide let dyndet bund med hjertemuslinger. Det havde Morten masser af positioner på, så vi fiskede de helt rigtige steder.

Rødspætte på Børsteorm og Gulp.

Vi fiskede med forfang med perler på – nogle med farvede perler og andre med perlemorsperler og spinnerblade. Hurtigt fandt vi ud af, at de farvede perler fangede klart bedst, så snart fiskede vi alle med dem.. Det er vigtigt at have lidt forskelligt med, da det er forskelligt fra sted til sted. Jeg har andre steder, hvor de meget hellere vil have perlemorsforfang med spinnerblade.. På krogene satte vi levende børsteorm, og jeg “tunede” mit med et godt stykke GULP rød børsteorm over den levende børsteorm. Noget, som jeg har stor succes med, da det giver et anderledes duftspor, mere farve og desuden kan de ikke sutte GULPén af krogen, så der er altid noget at hugge på.

2 slags forfang. Det farvede har den ene krog efter kastevægten - meget effektivt!

2 slags forfang. Det farvede har den ene krog efter kastevægten – meget effektivt!

Vi fiskede i godt 3 timer, til mørket begyndte at sænke sig, og vi fik alle både store isinger, rødspætter og skrubber, samt enkelte bifangster af den meget velsmagende fjæsing (dog er den giftig, så pas på under håndtering…) og hvilling. Fiskene bed mest ved solnedgangstid, som det ofte er med fladfiskeri (Og mørket kan i øvrigt også være meget givtigt – især efter de større flade).

God ising på GULP og børsteorm!

Der blev på et par forfang, også monteret efterhænger – altså en krog, der hænger et stykke efter forfanget, og dermed fisker mere levende over bunden. Det gav også fine fisk!

Fladfiskene kan naturligvis også fanges fra land, moler og høfder den kommende tid, og de er i en fantastisk kondition og smager pragtfuldt – Det er en god ide, at bevæge forfanget ofte – altså flytte det en meter hvert minut eller hurtigere – det giver langt flere falde på krogen, da de er meget nysgerrige og hører larmen fra forfanget på lang afstand.