Geddetur på søen – med kajak og flydering!

I søndags tog jeg med TV Midt-Vest og Peter Fris på Sunds sø for at lave lidt tv om fiskeri fra kajak og flydering.

Kajakken på taget - så er vi klar!

Kajakken på taget – så er vi klar!

Vejrudsigten var desværre ikke god, og der var lovet regn og torden fra sidst på formiddagen, og en frisk vind, hvilket ville gøre det svært på den meget vindfølsomme sø.

Sunds sø er en lavvandet sø, med en snitdybde på mellem 1-2 meter og et enkelt hul på godt 3 meter. Søen har en god geddebestand, og der er to steder, hvor fiskeri fra land er tilladt. Skal man fiske fra båd eller andet flydende (Motor er ikke tilladt – heller ikke elmotor), skal man være medlem af Herning-Ikast lystfiskerforening eller købe fiskekort, som eks. kan købes på byens campingplads og hos Seatrout i Herning. Øvrige regler kan ses på: www.sunds-sø.dk

Så er kajak og flydering klar til turen!

Jeg havde min gamle Rønnest kajak med på taget og Peter havde flydering med, som han pumpede op på søbredden. Fotografen havde i dagens anledning, fået tilladelse til at bruge elmotor, så han kunne følge os med kameraet.

Vi kom fra land ved 9-tiden, og sejlede et par hundrede meter ud, hvor Peter fiskede med bl.a. jerkbaits og jeg fiskede med henholdsvis flydende wobblere, Svarzonkers zazaa geddeblink og et par døde skaller, som blev fanget i søen i foråret. Jeg fik efter en lille times tid, en lille fin gedde på dørget wobbler i grøn/gul, og Peter mistede en springglad lille gedde lige foran svømmefødderne. Vi havde i vores fiskeiver ikke set, at den blå himmel var blevet særdeles mørk, og en meget hidsig byge ramte os pludselig, og fotografen fik travlt med at få “regntøj” på det kostbare kamera. Vi kunne se, at et større uvejr nærmede sig, så jeg satte turbo på pagajerne, og kom hurtigt i land, hvorimod Peter med flyderingen ikke kunne skyde ret god fart. Han fik dog et skub af fotografbåden, så de kom sikkert i land, inden uvejret brød løs med rumlen i det fjerne. Efter ½ times tid, klarede det dog flot op, så vi sejlede ud igen og tog ned mod søens nordende. Her fik vi en del følgere og jeg havde fornøjelsen, at kunne fange 3 fisk mere, hvoraf de to var på skaller. Skallerne blev fisket 102 meter under et flåd, med 10 gram belastning ½ meter nede og et 0.80 fluocarbonforfang med 2 stk. trekroge str. 6, hvor den ene sad i næsen på skallen og den anden i siden. Vinden var imidlertid kommet op på langt over komfortstyrke, så det var meget tæt på umuligt at sejle mod vinden med kajakken, og Peter måtte have flyderingen i fotografbåden, som endda måtte bruge årer sammen med elmotroen på 55 lbs, for at kunne kæmpe sig op mod vinden. Vi ville egentlig gerne have fisket mere, men vinden umuliggjorde et fornuftigt og sikkert fiskeri, så vi brugte et par timer på at sejle den lille kilometer tilbage til havn, hvor mine hænder var meget billigt til salg efter kampen mod vinden.

Peter og Henrik, fotografen er på vej i læ for uvejret!

Dagen viste med stor tydelighed dog, at det er både nemt og forholdsvis billigt, at komme i gang med kajak og flyderingsfiskeri. Mobiliteten er nærmest ubegrænset og det er nemt at transportere over selv store afstande. Jeg skal i alle tilfælde snart af sted igen på nye eventyr!

Fin gedde fra kajak!

Søerne fisker godt for tiden, hvor temperaturen er kommet “ned” på normale sommertemperaturer igen. Gedderne er i hopla og naturen er fantastisk! Ses vi derude?

Hård vind og geddefangst!