Storgedder i vinternatten!

Bip-Bip-Bip…. Bipbipbip!

Klokken var 22 den 2 februar 2018. Temperaturen var minus 3 grader, og vinden frisk fra nordøst – skråt ind på den fiskeplads, hvor jeg havde stået siden 18:00. Pludselig bippede den radiostyrede bidmelder i min lomme, og jeg løb over mod stængerne, der stod 200 meter væk. Jeg vidste, at der var noget, der svømmede rundt med ½ regnbueørred i munden på 400 gram et sted ude i nattemørket – og da jeg gav tilslag, var der massiv modstand ude i det kolde mørke! Fisken gik først vandret langs land, trods det, at jeg lagde godt med pres på den, men den kom langsomt mod land, hvor jeg med pandelygten, kunne se en fisk på et godt stykke over meteren nærme sig! Fisken vendte sig pludseligt og svømmede den anden vej, og krogene slap grebet kort efter…. En blanding af raseri og tomhed bredte sig et kort øjeblik – indtil jeg kom til at tænke over, at missionen var lykkedes! Jeg havde overlistet en storgedde i nattemørket på død agn på bunden! Hele vejen hjem i bilen, fløj tankerne rundt i hovedet — kunne jeg have gjort noget andet, eller var det bare uheld? Og var der flere derude? Mere om det herunder! Hugget kan høres her: Der er hug!

Mange rystede på hovedet, da jeg tog af sted, men der var nogle teorier, der skulle afprøves, og den vedvarende frost, der er lovet de næste dage, vil betyde is på mange søer – og dermed umuliggøre fiskeri for en stund.. Jeg har før fisket gedder om natten, men ikke direkte. Mine tidligere fangster er sket enten under sandartfiskeri, under ålefiskeri eller hvor jeg var ved at pakke sammen efter en lang dags fiskeri… Alle disse gedder har været i god størrelse, og når man læser i de biologiske fakta om store gedder, giver det rigtig god mening….

1. Store gedder er “dovne” fisk, der gerne spiser ådsler, som de søger efter i korte perioder – ofte hvor de mindre gedder holder sig klogeligt på afstand. Hvor mindre gedder oftest spiser dagligt, kan store gedder sagtens kun spise ugentligt, men større måltider.
  2. Gedder samler sig ofte, hvor der er gode fødemuligheder – Eks. hvor stimer af småfisk samles om efteråret/vinteren. Her er naturhavne, kanaler og dybe huller klart et hit… Se en tidligere blog om emnet her: Gedderne samler sig
  3. Gedden har en fantastisk lugtesans, så den tillokkes fra lang afstand af fiskeblod eller andre dufte.
  4. Gedden har et rigtig godt syn, så den fint kan jage i meget svagt lys. Desuden er det bevist, at selv blinde storgedder, kan finde føde (Altså også i mørke)..

Jeg er gode venner med Johnni Mortensen – Bedre kendt på Facebook, som Johnni Sildekonge Mortensen. Johnni er en utrolig aktiv lystfisker med ekstremt mange fisketimer, og en næsten umættelig trang til geddefiskeri i alle mulige vande. han eksperimenterer en masse, og har en meget stor viden om gedderne – og han har i den seneste tid, fanget masser af flotte gedder i en større midtjysk sø. En sø, der ellers ikke kaster ret mange flotte gedder af sig, men han har fundet et sted, hvor han kan opfylde alle 4 af ovennævnte punkter, så derfor er han løbet ind i et – sagt lidt på Jysk – ret godt fiskeri… Vi snakker adskillige 10+ gedder på ca. 14 dage…. Da jeg bare måtte af sted inden isen lagde sig, blev det så her, fredag den 2 februar.

Johnni "Sildekonge" Mortensen med en af hans mange natgedder!

Johnni “Sildekonge” Mortensen med en af hans mange natgedder!

Jeg fiskede med 3 stænger, rigget  med hhv. ½ regnbueørred fra området, sprayet med GULP sildespray og dyppet i tobisolie. Forfanget var 1,0 mm. nylonline på 1 meter, med 2 x Berkley 3-kroge str. 4, hvor den ene flig var sat i skindet på regnbuen. Grundet den skrappe skrå pålandsvind, kunne jeg ikke kaste mere end 25-30 meter ud, trods lange stænger og fletline, så jeg må indrømme, at jeg ikke helt troede på, at det ville lykkedes – men jeg fik kastet de 3 stænger ud, og lagde dem i min rodpod, med 3 radiostyrede bidmeldere, der gør, at jeg kan høre bid selv på flere hundrede meters afstand. Jeg gik derefter en del ture i området, for at holde varmen, og det var først efter godt 3 timers fiskeri, at der var bid, som i kan læse om herover. Man må ikke forvente mange bid, men til gengæld er fiskene meget ofte store om natten… Resultatløse ture er selvfølgelig heller ikke udelukket, men hvis man ikke prøver, fanger man i alle tilfælde ingenting! Og med lidt varme kopnudler og godt varmt tøj, gik det fint, til de 4 timer, jeg havde afsat. Havde jeg ikke skullet til fest dagen efter, var jeg nok blevet der endnu længere, men det må blive en anden gang..

Natfiskeriet er i gang!

-3 grader og pålandsvind... Koldt, men godt!

-3 grader og pålandsvind… Koldt, men godt!

Klog af skade, tager jeg næste gang større kroge på, hvis jeg fisker med ørred. Skindet på ørred er nemlig, som læder og gør, at gedden kan bruge den, som brækstang under fighten, da den ikke falder af. Skalle bliver sikkert også prøvet næste gang – dryppet i tobisolie og sprayet med GULP Sildespray, giver den jo stadig en eksplosion af duft i vandet, Har skallen været frosset, er den ofte blød i kødet, og krogene kan med fordel bindes fast på agnfisken med elastiktråd. Så holder den bedre til kastene. Lad agnen ligge! Fisken skal nok finde den, og duftsporet er vigtigt, så tro på det – og fang fisk! Man kan også med en injektionssprøjte, sprøjte lakse eller tobisolie ind i en død agnfisk – Noget der kan være meget effektivt!

Agn til gedderne.

Jeg vil ønske jer knæk og bræk derude – Det kan være, vi ses i nattemørket?

Frank Sjøgreen

Grej på turen:

• Stænger: Skeletor 1002 xcd spinnestænger
  • Hjul: Penn Spinfisher ssv4500ll, liveliner + Penn Slammer III
  • Line: Fireline Ultra 8, 0,20 og Svarzonker fletline.
  • Forfang: Trilene Big Game 0.991 mm.