Havørredtur med “succes”

Lørdag den 13/1 havde jeg aftalt med fotografen, Henrik og min makker, Peter, at vi skulle på havørredfiskeri på Djursland. Datoen var sat et par måneder i forvejen, og trods det, at vejret ikke var helt, som vi kunne ønske os, tog vi af sted fra Ikast kl. 5:45 om morgenen, og rullede til Århus, hvor vi samlede Peter op, hvorefter vi mødtes med en af hans venner – som også er fiskeguide på Djursland – Jonas Degn.

Vi ville være taget til det vestlige Djursland, hvor der er en masse fede kystpladser, men den 1,5 grader kolde, og hårde østenvind, gjorde optagelser umulige, så vi kørte i stedet til vigene på Djurslands østlige sider: Knebel og Kaløvig. Her kendte Jonas heldigvis også kysten, som sin egen bukselomme, og vi fik dagen igennem prøvet en masse forskellige fiskepladser af, hvor Jonas fortalte om standpladser, sæson, rev, muslingebanker og om det skulle være høj eller lavvande på den givne plads (På nogle pladser, var fiskeriet markant bedre ved højvande, hvor det var modsat på andre pladser). I det hele taget en utrolig lærerig dag, der trods manglende fangster, gav en fantastisk mængde viden og fabelagtige naturoplevelser.

Der fiskes

Undervejs på turen, blev vi også interviewet af en journalist fra TV Midt-Vest til en Facebook live-video, hvor seerne havde 10 minutters spørgetid live med Peter og jeg. Her snakkede vi om stedet, metoder, påklædning til det kolde vejr, og kom endda omkring fiskeri efter helt andre arter. I kan se indslaget her:https://www.facebook.com/tvmidtvest/videos/10159939466750512/

Der havde i Knebel vig, som vi startede i, været en lang periode med vestenvind og meget højt vande, men nu var vandet faldet rigtig meget, så ørrederne stod ikke helt, hvor de plejede. Vi så masser af fisk, men alle stod på ekstremt lavt vand helt inde ved stranden. Jeg skræmte faktisk en fisk, der stod 30 cm. fra land på ca. 5 cm. vand!! Sådanne fisk, der står enormt kystnært. er umulige at fiske til, så vi prøvede at fiske med let grej 5 meter inde på stranden for ikke at skræmme fiskene, og så affiske fra land og 20-50 meter ud. Desuden prøvede vi vadefiskeri, men bide – det ville de ikke.. Vi travede adskillige kilometer kyst og rev af, og besteg bakker og havbund for at afprøve adskillige pladser – men fiskene ville intet. Vi fik desuden meldinger fra flere andre hold på dagen, og ingen af dem fangede fisk denne lørdag.

Der vades mod en ny plads.

Vi fiskede med forskellige metoder for at sikre os, at det ikke var forkerte agn, vi fiskede med. Herunder følgende:

• Flydende bombarda med 2,5 meter 0,20 fluocarbonforfang og GULP børsteorm på dobbelt krogsæt.
  • Spinner på 7-12 gram (vi brugte Fast attack, sølv og Mepps guld)
  • Gennemløbsblink (vi brugte MO gennemløbsblink og snurrebassen)
  • Fluefiskeri med farvede fluer.

Bombarda rigget op med GULP Børsteorm

Efter en lang dag, sluttede vi af med at lave bål og varme kartofler og Chili Con Carne, som vi nød med en kold øl, mens mørket lukkede sig over os, og roen blev total! Sikke en skøn dag – og et eksempel på, at en nultur også kan være en fantastisk tur!