Pighvarren er (endelig) på vej ind!

Nu kommer de!

Jeg må erkende, at pighvarren er kommet senere i år, end i de forrige par år – men nu tyder alt på, at pighvarrerne er på vej ind!

Jeg har i et stykke tid, holdt øje med facebook og mine kontakter derude, og der har kun været sporadiske fangster. Nogle skal dog være de første til at fange en pighvar i år, og jeg kunne heller ikke vente længere i lørdags, hvor jeg – sammen med 3 herlige medfiskere fra Herning Ikast Lystfiskerforening – dragede mod den rå vestkyst, på jagt efter det eftertragtede bytte!

Vi startede med at køre til Hvide Sande, hvor vi ville se, om vi kunne fange lidt friske agn til fiskeriet, og rullede fra Midtjylland ved 10-tiden om formiddagen. Vi ville nemlig være sikre på at ramme højvandet ved vestkysten kl. 17, hvor pighvarfiskeriet normalt topper.

Vi ankom til Hvide Sande ved 11 – tiden og fik købt havnekortet, som man skal have derude for at må fiske på Hvide Sandes havneområde, og vi var ikke alene derude!! Der var nemlig sildefestival, så der var tætpakket med lystfiskere overalt. Heldigvis var sildekonkurrencen på østsiden af slusen derude, så vi kunne finde et par pladser på den anden side ude på stenene. Og der var hurtigt gevinst! Jeg var så heldig, at fange en smuk hornfisk på en af de allerførste kast med sildeforfanget, som jeg bevidst fiskede højt i vandet, for at lokke dem. Hornfisken går nemlig oftest højt oppe i vandet, og tager i øvrigt meget gerne en af de mange sildefluer på et sildeforfang! Herefter begyndte de at fange sild længere henne af molen, så jeg lod forfanget synke dybere, og begyndte nu at fange sild næsten nede over bunden. En herlig følelse, når stangen sitrer af sildenes hovedrysten! De andre fik også hurtigt fanget nogle sild, og efter en times tid, havde vi vel godt 3 kilo sild og en hornfisk, der kunne bruges til agn!

Pighvarteamet er klar!

Efter en hurtig hotdog på havnen, kørte vi mod Henne strand, som vi havde udvalgt denne dag. Mine favoritstrande til pighvar i Vestjylland, er Henne, Vejers og Børsmose strande. Vi vidste godt, at der kun var fanget meget få pighvarrer til nu, men optimismen var høj, og med en ophænger med hornfiskefilet, samt krogen på det 40 gram tunge blink, skiftet ud med en enkeltkrog str. 2/0 agnet med hornfiskefilet, lykkedes det også mine medfiskere, at fange et par fiske skrubber. Desuden missede vi et par gode hug, som måske kunne have været pighvar? Det blev dog ikke til mere end skrubberne, og den helt fantastiske natur derude, som vi sluttede med at grille frankfurtere på en medbragt grill. En helt fantastisk tur, med hygge, gode kammerater, og fisk på land – selvom det var andre arter end de planlagte! Forfangene, som vi brugte på turen, kan ses på linket her: http://www.eu.purefishing.com/blogs/dk/frank-sjoegreen/2017/04/10/tid-for-pighvar/

Da vi kørte hjemover, tikkede en fangst af en pighvar fra Børsmose på 39 cm. med maven fyldt med hundestejler og en lille fladfisk. Kort efter – her i ugen, er der kommet flere rapporter. Herunder en fisk på godt et par kilo fra Vejers og nogle på over målet fra Henne + en mere fra Børsmose.

Min konklusion er derfor, at det solrige vejr og østenvinden, har fået fiskene til at komme på kastehold, og da jeg kan se, at der samtidigt fanges/fejlkroges flere og flere små fladfisk og rejer, betyder det, at hvarrernes fødeemner er ved at indfinde sig – så jeg skal derud igen i weekenden. Denne gang dog, som dommer i Vejers, hvor der på lørdag er fiskekonkurrence med mere (et ret stort arrangement med masser af aktiviteter). Mon ikke jeg får tid til et kast eller to? :-) Se mere her: https://www.facebook.com/events/246756655772057/

Konkurrenceplakat

Jeg ønsker jer alle et kæmpe knæk og bræk derude – Nu er der endelig gode chancer, og fiskeriet bliver bedre, for hver dag der går!