Rapport fra Sverigesturen!

Onsdag 20/8 kom dagen, som jeg havde ventet på med længsel i månedsvis! Jeg skulle med 7 andre fiskere til ABU stugan ved Mørrumselven i Sverige! Mørrumselven giver sjældent mange, men til gengæld ofte meget store fisk, så det skulle blive spændende!
For at helgardere, tog jeg nogle ekstra agn og stænger med, så jeg kunne fiske på min køretur mod Mørrum og når jeg skulle hjem igen. Diverse forfang til flade, sild, makrel og torsk, samt både Gulp agn og toastbrød kom med i bilen.Jeg vidste godt, at jeg ikke ville få fisket på vejen i flere timer, men hvis man ikke fisker, fanger man jo slet ingenting, så derfor!
Desværre kom der lige en grim forkølelse med ondt i halsen forbi, men fiskes skulle der – der kom blot mere varmt tøj med i bilen..
Jeg tog af sted fra Ikast onsdag ved 22-tiden, og ankom til Grenå en times tid før færgen sejlede kl 1. I det fjerne blinkede tordenbyger lystigt, men vejret i Grenå var skyfrit og blæsende, så fint til fiskeri..

Grenå havn "by night"

Jeg kørte ud til molen til højre for færgehavnen, hvor jeg spinnefiskede med et 12 g. Blink en lille times tid, inden man skulle om bord. Her fangede jeg langs molen en lille torsk under målet, der fleksede Veritas stangen godt, mens Revo hjulet, som vanligt klarede fighten med bravour. Fisken blev genudsat. Så var jeg i gang!

Herefter var der 5 timers sejlads med en smule søvn, før jeg ankom til Varberg havn.

2 stænger på arbejde i Varberg havn

Bølgerne slår over molen i Varberg

Store bølger ved Varberg havn

Her blæste det med hård vind, og bølgerne var så høje, at det sprøjtede godt ind over molen på yderhavnen. Jeg tog derfor vandtæt tøj på, og traskede med stor forsigtighed ud på molespidsen, hvor jeg fiskede en god times tid efter torsk, makrel og andet med Gulp børsteorm på flåd, og makrelforfang på en anden stang. Begge med fireline crystal line. Desværre var vandet plumret af vinden, så jeg fangede ingenting, men jeg er sikker på, at havnen er et besøg værd en anden gang, da der helt sikkert kan fanges torsk, flade, makrel og havørreder derude..

Herefter besluttede jeg at stikke østover, da der jo ville være fralandsvind på sydøstkysten. Kursen blev sat mod Simrishavn, som mange trollingfiskere kender. Jeg ville dog fiske fra land, da der fanges havørreder, gedder rimter og andet godt fra kysterne..

Undervejs måtte jeg dog sove et par timer på en rasteplads. (Kan godt mærke, at jeg har rundet de 40 år for længe siden…) i Simrishavn fandt jeg en plads lige op af havnen, hvor der kunne kastes ud over dybt og varieret vand med undersøiske skær! Spændende!

En træt fisker ved Simrishavn

Allerede i 3. Kast var der noget, der pillede i blinket.. Var det…? Dette gentog sig i de næste 4 kast, og jeg tænkte, at nu måtte den havørred da snart hænge fast – indtil jeg i de næste 2 kast fangede et par store kongetobis, der havde hugget klokkerent på trekrogen! En af dem kom på et flåd med enkeltkrog og 2 meters afstand, som blev kastet ud over dybet. Desværre gav det ingenting, men man fanger altså heller ikke noget altid, når der kun fiskes i en god times tid.. Men fed havn og gode fiskepladser, der kan anbefales! Tobiserne blev taget med, og jeg kørte derefter til Karlshamn, hvor jeg efter en kort køretur på havnegaden fik øje på nogle sildefiskere.

Sildefiskei i Karlshavn

Der fik jeg også hurtigt fanget 7-8 sild, og spottet en ørred, der sprang længere ude. Kort efter kom der dog en meget kraftig regnbyge, så jeg kørte op til ABU Stugan ved Mørrum, hvor de næste 3 dage skulle gå med den ultimative hygge, laksefiskeri og besøg på ABU museet i Svângsta m.m. Dette besøg var i øvrigt en helt fantastisk oplevelse. Museet fortæller ABU Garcias historie, og kustoden på museet, der er en 87 år gammel, og nydeligt udseende herre, har arbejdet for ABU i 74 år!!!!!

Nogle af ABUs første hjul

En af de mange maskiner fra museet

De oprindelige maskiner fra ABU Fabrikken

Den 87 år gamle kustode. Billedet af ham.,som 13 årig hænger bagved

Der forevises på museet af den 87 år gamle kustode

Der var billeder på museet af ham, da han var 13 år, og sad ved de primitive maskiner, der i øvrigt alle var reetableret på museet, og alle fungerede!! Et besøg, der afgjort kan anbefales! Hele historien fra da ABU var en urfabrik, til de første fiskehjul og til nu, både vises, fortælles og opleves, så det næsten får hårene til at rejse sig på armene! At stå derefter og fiske på ABU Stugans stukke af Mørrumsåen og fiske laks, var ultimativt!

Billede fra ABU Stugan, hvor vi boede

Stemning ved Mørrumsåen

Der laves frokost ved åen!

Gudesmuk natur i Mørrumsdalen

Sol og regn i Mørrum

Jeg mistede desværre en laks på 8-12 kilo, og turen gav kun en 7-9 kilos laks tilgevel var det en fantastisk oplevelse. En af de store oplevelser for mig, var, at se og høre Frederik Iversen fiske. Han har en helt speciel teknik og evne til at kunne føle fiskenes pladser i vandet, og det var selvfølgelig også ham, der fangede turens eneste fisk. At stå og betragte hans fiskeri var en gave af viden,som jeg sugede til mig, som en tampax i et glas vand! Jreg føler mig efter turen, væsentligt bedre klædt på til havørred og laksefiskeri, end nogenside før – tak for det Frederik! Videoen af laksefighten, der var særdeles nervepirrende, da fisken tog turen under en bro – på den forkert side af en bropille – kan du se her: http://www.eu.purefishing.com/blogs/dk/senja-furbo/video-fra-fight-med-stor-hanlaks-fra-morrumsaen-3056/ Efter nogle skønne dage i Mørrum, kørte vi hjemover. Jeg kørte over broerne, og stoppede kort forbi Kalundborg, da der ofte skrives om Multer derfra.

Uvejr på vej i Kalundborg

Kalundborg havn tæt ved Samsøfærgen

Vinden var desværre hård pålands, så der var slet ingen fisk at se. Jeg kørte derfor over til molen tæt ved Samsøfærgen, hvor jeg kunne fiske lidt med makrelforfang. Det stoppede jeg dog hurtigt med, da en 60 cm´s havørred 5 minutter efter hoppede ud af vandet 40 meter fra land… På kom et 12 g. blink, og hugget kom næsten med det samme – desværre fra en undermålshavørred, der kom ud med det samme. En lille times fiskei mere blev det til, før jeg kørte hjemover til min skønne kone og børn.

Jeg håber, at denne fortælling, giver jer blod på tanden til at tage noget grej med,når i skal på tur – uanset hvorhen den går. Der er altid fiskemuligheder, og hvorfor lade en chance gå til spilde? Jeg ved godt, at det ikke blev til de store fangster, men muligheden var der – og hvis man ikke prøver, fanger man intet..