Monsterkarper fra Polen!

Mikkel tv. og Christoffer th. med dobbelthug 11,4 og 17,8 kg.

Jeg har lige været i Polen med TV Midt-Vest. Destinationen var Jaroslawki, hvor der er en karpesø med masser af storkarper. Undertegnede og Journalisten Morten Stamm Mikkelsen havde begge en 10+ karpe til gode, så der var læsset godt op med grej i bilen, da vi kørte derned mandag 26/5. Jeg havde fået fat i en masse lækkert karpegrej fra Pure Fishing, og her var bl.a. GULP boillies med halibut smag, Gulp P&T bait var også med for at give mulighed for at tilføre en anden smag, end fiskene var vandt til. og ellers var der baitrunnerhjul fra Mitchell, samt de lækre Penn spinfisher hjul, der også har baitrunner funktion. Hjulene var påspolet 0,20 fireline, og forrest var 2 meter 0,40 monofil, da dette er et krav fra fiskevandets ejere. Desuden skulle vi bruge modhageløse kroge og selvfølgelig afkrogningsmåtter.

Vinderagnen til turen!

JRC bidmelderne og stangholderen i aktion!

Vandet er etableret af et par meget entusiastiske polakker, der går efter at lave Europas bedste karpevand. Der er derfor udsat flere tons karper i størrelser fra 5 til over 30 kg… Læder, græs og skælkarper er udsat, samt bl.a. stør og flere andre arter.

Vi havde allieret os med en karpefisker fra Kolding. Christoffer taler flydende Polsk, hvilket var en kæmpe fordel, da de ikke kan mere end få engelske ord dernede. Christoffer er dernede flere gange årligt, så han kender stedet. som sin egen bukselomme! Han kunne også fortælle, at man ikke bare tager derned og vælter fisk ind. Han havde selv haft hele weekends ude en fisk på land, men chancen var der, og heldet følger jo de tossede – så vi måtte have gode chancer…

Da vi ankom, var der vild aktivitet ude i vandet, så det var bare med at få grejet i vandet. Inden jeg overhovedet havde rigget op, havde Christoffer og hans makker Mikkel fået to 10+ karper på land – spørg, om jeg havde stress!

Vi fik endelig vores 4 stænger ud med GULP halibut boilies boosted med en GULP hvidløgsagn til P&T fiskeri. Det lugtede hæsligt, men også effektivt! Desuden fik de også et par dråber lakseolie inden de blev kastet ud.

Efter et par timer, kom der et par bip fra min JRC bidmelder med remote, og vi spunsede op til stængerne. Det var min tur til at fangeden første, og da jeg gav tilslag, var der massiv modstand i den anden ende. Fisken ville bare slet ikke ind, og da den endelig kom til overfladen, kunne vi se, at det var et monster! Helt nøjagtigt et 17,8 kilo stort et af slagsen! Skælkarpen var enorm, og efter afkrogning og meget høje jubelråb, satte vi den tilbage. Kort efter landede Morten fra TV en godt 11 kilo stor karpe også, så turen var allerede reddet efter få timers fiskeri! Christoffer og Mikkel fik en del flere fisk, end os, da de havde fundet et hotspot, hvor de på hele turen fik i alt 13 ud af 17 fisk! Hel vandvittigt, og højst usædvanligt selv for denne sø! I nattens løb fik vi endnu et par hug, men først aftenen efter fik vi fast fisk. Jeg krogede en ekstremt tung fik 100 meter ude, som kom fint med ind, men så flippede totalt ud! Fisken var totalt umulig at få ind, og vi så efter nogen tid, at det var en grotesk stor græskarpe. Efter et kvarters tid fik vi den endelig i det store net, og vejede den til over 14 kilo Hold kæft jeg var lykkelig! Udover karperne fik jeg også en PR. stør på godt 8 kilo, så turen kan vist kaldes en stor succes!

17,8 kilos skæller!! Ny PR.

Vi fiskede også 2 dage i en sø bagved, hvor der var maller op til over 100 kg. Dem så vi desværre ikke noget til – men måske en anden gang! Jeg skal i alle tilfælde derned igen om et års tid eller to. Oplevelserne derfra har brændt et fantastisk minde fast i hukommelsen, og da vi tog hjem torsdag var vi alle meget mætte af fisk, og meget trætte. Vi fik dog at vide, at denne tur havde været ufatteligt heldig, og at vi ikke måtte forvente sådanne fangster hver gang – slet ikke – men sket er sket :-) Heldet fulgte de tossede….

Godt 14 kilos græskarpe. Ny PR!!!!

I er naturligvis velkomne til at skrive ind på min blog, hvis i har spørgsmål eller vil vide mere.