Välj bloggare :
1 2 3 4 > >>

En svår jakt fortsätter

13-12-2017

Julen lär komma, oavsett vad jag gör eller vill, tänker jag. Jag tar skydd från den obarmhärtiga kulingen och blickar ut över ett tvärdött hav. Nåja. Visst finns det liv därute. Men, mina fruktlösa försök att fånga julöringen verkar gå om intet detta år. Jag kan inte räkna antalet kast och timmar jag försökt kroka och landa en ordentlig matfisk den här hösten. Som jag visualiserar den där fina fisken som en gravad läckerhet till högtiden. Icke. Jag får små. Åter små. Eller in...

Regnrusk á la december

07-12-2017

Vind. Regn. Vågor. Steg efter steg med vattnet smattrande mot huvan. Ingenting händer. Så upphör regnet. Vinden pinar omutligt, men vätan minskar. Jag testar ett foto. Det är regn på linsen hela tiden. Jag nöter av ett intressant parti, där vattenfärgen känns lovande. En liten öring stöter till draget, verkar nafsa på det, just när jag stannar. Den vaggar till, under spötoppen precis, och sticker iväg. Okej, så de är här. Tydligen. Det är några plusgrader i lu...

Studiedag = fiskedag!

Adrian Lundberg

06-12-2017

I tisdags hade jag studiedag och pappa tog semester så vi kunde köra ett heldagsfiske. Första rampen vi kom till var omöjlig att sjösätta på pga is så vi åkte till en mer öppen ramp som var isfri men vi var ändå tvungna att bryta oss genom långa sträckor med is för att komma in till platsen vi ville fiska på, där är runt 2m djup och grumligt vatten. Abborre, gös och gädda brukar vi ta där och eftersom vi hade grill och tillbehör men inget kött ville vi verkligen ha abborre el...

Julklappstips " EKOLODSBOKEN"

04-12-2017

Julklappstipps !!! För er som har ett ekolod men tycker det är krångligt, här är lösningen. Den heter bara  "Ekolodsboken" ekolodsskola för sportfiskare.  Det är boken som ger en komplett förklaring hur ett ekolod fungerar och hur det ska användas. Med 4000 nöjda läsare hittills, är det nästan en garanti att du blir nöjd. Har du missat den, är det nu dags att beställa den. Den finns på www.havsfiske.net Mvh  Bo Hall

Öringfiske på Storsjön i Jämtland

04-12-2017

Sjösättning av båten på morgonen ja ganska tidigt för vi vill ju ha ljus när båten gå i sjön. 10,00. Båten i sjön men ingen skvallerstråle från motorn ännu. Vi får ligga kvar en stund så den tinar upp. Vi väntar och så meddelar Marcus att nu fungerar det motorn kyler som den ska. Sakta börjar vi nu köra ut våra beten bakom båten. I 2 knops fart siktar vi in mot bron in till staden. Förtsta fisken är på gång och Ogge  Mats Oginder, får...

Ekolodskurs i Östersund

04-12-2017

På väg med flyget till Östersund. Framme i Östersund med solen  från klar himmel. Nästan ingen snö trotts att det är långt in i november. Här bor jag  i tre dagar. Utebelysningen visar att jag är hemma. Utsikten ner mot storsjön är fin. Ekolodskurs kväll 1 av 3 på gång. Marcus i vita kepsen var den som ordnade allt praktiskt för mig. Tack för hjälpen. Det var enkelt att vara lärare för dessa vet giriga grabbar. I morg0n blir de...

Trevlig fiske på Vänern.

Petter Larsson

03-12-2017

En bra dag på Vänern tillsammans med Per (Hotell Aqva Mariestad) och ”praktikanten”. Största laxen drog Per 5,2kg. Vi fick även en stark och fin vildöring på typ 3kg. Så 4st fiskar över 60cm det är riktigt bra fiske det! Hoppas på bättre vindprognoser än vad dom spår kommande vecka..

Ekolodskurs i Skånska Ringsjön

02-12-2017

Ekolodskurs i Ringsjön  Gamla Bo och på Björks Fisk.  En väldigt trevlig kurs som alla var nöjda med. Infarten till restaurangen nere vid Ringsjön. Daniel  Ell som ordnade det hela och som jag fick en dag med på Ringsjön. Fisket var trögt och gösarna tittade på våra grejor  utan att äta. Men det var väldigt roligt att göra denna kurs då alla var på hugget att lära sig  mera.              ...

Adrian Lundberg

26-11-2017

Att fiska gädda på vintern är ett helt annat fiske än det är på sommaren men det är fortfarande lika roligt men mycket kallare om fingrarna! Vi har fortfarande öppet vatten i vår havsvik och vi måste presentera betena mycket långsammare än vi gör när det är varmare i vattnet men det gäller bara för gäddan, gösen verkar gilla samma fart som vanligt. Vi fiskar snabbt och studsar över botten och de (gösarna) hugger hela tiden. En snabbt dunkad Pulse Shad över botten ger masso...

I lust på kust

19-11-2017

Retrospektiva kustäventyr. En liten tillbakablick från ett par fisketurer under senaste tiden ger vid handen ett relativt knepigt och trögt fiske. Svåra förutsättningar med snabbt ändrat vattenstånd, hårda vindar, snabba kantringar och en alltför långvarigt stabil temperatur. Vi kustvandrare har som synes mängder med användbara ursäkter och skäl till uteblivna toppresultat. Tack och lov. Nåja, någon fisk hit och dit har jag fått syna lite närmare. Inte bara de som jag haft...